Záhadná želva měla vyhynout před 100 lety. Vědci ji náhodou našli v trávě

Údajně vyhynulá želva Chelonoidis phantasticus Zdroj: Profimedia

Mezinárodní tým biologů ve své nové studii potvrdil, že objevená želva na Galapágách je skutečně zástupcem vzácného druhu, o kterém si vědci mysleli, že vyhynul před více než 100 lety. Na poli biologie se jedná o významnou událost. Výzkumníci teď musí zjistit, jestli je samice jedinou přeživší, anebo se na ostrově nacházejí další želvy stejného druhu, se kterými by se mohla rozmnožit.

Galapážská želva Chelonoidis phantasticus, známá jako fernandina, byla vždy opředena tajemstvím. Mnoho se o ní neví, čemuž napomohl i fakt, že od roku 1906 ji nikdo po více než stovku let nespatřil. Vědecké kruhy tak měly za to, že endemit obývající galapážský ostrov Fernandina, po němž také získal svou přezdívku, vyhynul.

Situace se změnila v roce 2019. Vědci tehdy narazili na želvu, která si jen tak kráčela mezi trsy trávy a která jim dala naději, že druh Chelonoidis phantasticus přece jenom nevymřel. Tento týden, tři roky po přelomovém objevu, potvrdili na základě testů DNA, že se skutečně jedná o fernandinu. Své závěry publikovali v odborném časopise Communications Biology.

​"Vše, co jsme o tomto druhu věděli, naznačovalo, že je vyhynulý. Takže je to významná událost, že se tu najednou objevila želva, o které jsme si 100 let mysleli, že je vyhynulá," řekl jeden z autorů studie Stephen Gaughran, ekolog a evoluční biolog z Princetonské univerzity. Jedná se o samici, které je podle vědců určitě více než 50 let.

Nejasný původ

Fernandina je opravdu velmi zajímavý živočich. Je blízkou příbuznou želvy sloní, která také žije na Galapágách. Vědci fernandinu dokonce považují za její poddruh. Je ale nápadně menší, což je pravděpodobně způsobeno tím, že na sopečném ostrově Fernandina není mnoho vegetace ke spásání.

To byl také jeden z důvodů, proč vědci zpočátku pochybovali, že se jedná o původní druh. Domnívali se, že exemplář, na který narazili v roce 1906, musel být na ostrov dovezen.

Snaha o záchranu druhu

Ať už se fernandina na ostrov dostala jakkoliv, objev naznačuje, že nemusela být sama. V určitém období tam mohla existovat celá populace. "Fernandina je ostrov s náročnými podmínkami, ale toto zjištění nás vede k tomu, že by bylo vhodné provést komplexní průzkum a pátrat po dalších jedincích. Nyní nám totiž svitla naděje, že tento druh může ještě přežít," vyjádřil se biolog Michael Russello, který se na studii nepodílel.

Nedávné expedice našly stopy dvou nebo tří dalších želv, které by mohly patřit ke druhu Chelonoidis phantasticus. Pokud by se to potvrdilo, nabízí se úvahy o chovu v zajetí a následném repatriačním programu.

"Pokud máme jednu fernandinu, je vzrušující, že jsme ji našli. Ale pokud tu není žádná jiná, se kterou by se mohla rozmnožovat, pak není, kam se vydat," vysvětlil Gaughran. "Pokud ale na ostrově stále žije alespoň několik těchto želv, pak se nám otevírá možnost pokusit se tento druh zachránit," dodal.

V obci Pořín se zatoulala obří želva, strojvedoucí kvůli ní zastavil vlak (08/2021):

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA