Vesmír

Astronomové objevili ve vesmíru záhadný záblesk. Takový ještě nikdy neviděli

Ilustrační fotografie | Zdroj: Profimedia

Astronomové objevili neobvyklý, periodicky se opakující, rádiový signál ze vzdálené galaxie. Trvá až tři sekundy, což je tisíckrát více, než je běžné u tohoto jevu. Vyznačuje se také nejzřetelnějším opakujícím se vzorcem, který byl dosud u rádiových záblesků pozorován. Vědci jej přirovnávají ke tlukotu srdce.

Pozoruhodný objev učinil mezinárodní tým astronomů, kteří jej popsali ve studii publikované tento týden v odborném časopise Nature. Zachytili rychlý rádiový záblesk (FRB), což je jev, který vědcům zkoumajícím vesmír není neznámý. Stále ale neznají zdroj těchto záblesků. Objev by jim mohl pomoci tuto záhadu rozlousknout.

Nově objevený rádiový signál, který pojmenovali FRB 20191221A, je sám o sobě fascinující. Běžný FRB trvá jen několik milisekund, než pohasne, a jedná se zpravidla o náhodné jednorázové události. Tento případ je ale jiný. Trvá totiž až tři sekundy, tedy tisíckrát více, než je průměr u tohoto jevu.

Záblesk se navíc opakuje, a to s největší pravidelností, jakou dosud astronomové u FRB zaznamenali. "Bylo to neobvyklé. Nejenže byl velmi dlouhý, ale opakoval se s pozoruhodnou přesností. Záření přicházelo v každém zlomku sekundy. Bum, bum, bum. Jako tlukot srdce. Je to poprvé, kdy je samotný signál periodický," popsal objev jeden z autorů studie, astrofyzik Daniele Michilli, který působí mimo jiné na univerzitě MIT.