Lány textu, které mnozí lidé nepochopí ani při opakovaném čtení. Tak v současnosti vypadají mnohé texty vytvořené státní správou a soudy. Nyní se úředníci, soudci a další odborníci sešli s ombudsmanem, aby se na tento problém zaměřili. Připravují i příručku, která by s tímto problémem mohla pomoci.
Hůře srozumitelné dokumenty, zákony, vyhlášky a další znamenají pro mnoho Čechů velkou časovou investici, často ale také hrozbu přehlédnutí důležité informace. Účastníci kulatého stolu svolaného ombudsmanem se na problém zaměřili. Mezi nimi byl například soudce Nejvyššího správního soudu Josef Baxa či spoluautor správního řádu Josef Vedral z Právnické fakulty Univerzity Karlovy.
"Máme zkušenosti s texty úřadů, na něž si lidé stěžují, a také jsme zkoumali a testovali, jak lidé rozumějí našim vlastním textům. Naše zkušenosti jsme převedli do pravidel srozumitelného psaní a spolu s praktickými příklady je shrnuli v příručce určené úředníkům nazvané Jak psát srozumitelné úřední texty. Do její finální podoby nyní zapracujeme i připomínky a nápady, které zazněly od odborníků na kulatém stole," uvedla kancelář ombudsmana.
Pro mnoho úředníků i úřadů to bude podle ombudsmana znamenat změnu přístupu, která se neobejde bez podpory vedení. "Je důležité, aby informace poskytované lidem byly nejen dostupné snadno elektronicky na jednom místě, ale aby byly i srozumitelné. Domnívám se, že pokud nebude podmínka srozumitelnosti splněna, nebude důležité, že jsou portály veřejné služby snadno dostupné a uživatelsky přívětivé," shrnul ombudsman Stanislav Křeček v dopise ministrovi pro místní rozvoj a místopředsedovi vlády pro digitalizaci Ivanu Bartošovi (Piráti).
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz