Je tomu přesně 65 let, co z továrny ve východoněmeckém Cvikově vyjel první trabant. Stal se symbolem doby a legendou silnic. Během 34 let jich světlo světa spatřily asi tři miliony. I když se už více než tři desítky let trabant nevyrábí, potkat tato vozidla můžeme dodnes. A jejich majitelé si je často pěkně hýčkají.
Karoserie z bakelitu, kulaté světlomety a modrý dým stoupající z výfuku dvoutaktního motoru. První model legendárního Trabantu vyjel z továrny v německém Cvikově poprvé 7. listopadu roku 1957.
"V roce 1957 byla první předsérie a od roku 1958 vyráběli první trabant, který se jmenoval opravdu trabant. Trabant, jak si ho lidé pamatují, začal v roce 1964. A od té doby až do roku 1990 se vyráběl ve stejném vzhledu, ale byly na něm asi miliony úprav," majitel Trabant muzea Motol Martin Hucl.
Hitlerova pomsta, modrofuk, bakeliťák, nebo splašené trsátko. Legenda mezi auty si kvůli vzhledu i technice vysloužila řadu přezdívek. A to hlavně kvůli hlučnosti a nízké spolehlivosti. I přesto v té době zájemci na trabant čekali i několik let a mnohdy se ani nedočkali.
"Jednoduchý motor, vzduchem chlazený dvouválec, dvoutakt. Topení, baterie, nádrž. Zajímavostí je, že měření paliva v nádrži probíhá ponořením cejchované měrky. Zjistíme přesný počet paliva, přesně na litr," popisoval štábu TV Nova závodník a majitel trabantů Michal Kotek jeden ze svých vozů.
Další zajímavostí trabantu je řadící páka. Mezi sedadly byste ji hledali marně. Své místo má totiž hned vedle volantu.
Fanoušky legendárního vozidla najdete po celé Evropě. Sběratelé jsou za výjimečné kusy ochotni zaplatit i desítky tisíc. "Na trabantech mě baví jejich jednoduchost a levný provoz. Mám jich zhruba kolem dvacítky," přiblížil Kotek.
Trabant se vyráběl dlouhých 34 let. Ve své době stál okolo 25 tisíc korun, v dnešních cenách by to bylo kolem čtvrt milionu. Jeho sláva ale začátkem 90. let začala upadat. "Jak spadla Berlínská zeď, tak přestal být o trabanty zájem. Všichni chtěli západní auta, už nechtěli trabanta," upozornil Hucl.
Poslední trabant sjel z výrobní linky v roce 1991. Některé ale jezdí dodnes.