Český parazit má neobvyklý DNA kód. Je jako diktát nepozorného žáka, řekl biolog

Nově objevený a popsaný bičíkovec Blastocrithidia nonstop je blízce příbuzný trypanozomě spavičné, která způsobuje spavou nemoc | Zdroj: Akademie věd ČR

Zcela nového a unikátního parazita popsali biologové z Akademie věd České republiky (AV ČR). Prvok má naprosto nepředvídatelnou a výraznou odchylku od genetického kódu.

V Česku žijící parazit, který se přiživuje na plošticích, postavil do pozoru vědeckou obec. Dostal jméno Blastocrithidia nonstop a zvláštní je svou genetickou "odchylkou". Je tak velmi cenný pro biologický výzkum, může totiž vědcům umožnit manipulace s genetickým kódem.

"Jde o výsledek základního výzkumu, který ale může mít velké praktické dopady do syntetické biologie a vývoje terapeutických metod, zvláště u vzácných genetických nemocí," okomentoval na twitteru onkolog a vedoucí Laboratoře experimentální medicíny Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci Marián Hajdúch.

Vědci z Mikrobiologického ústavu AV ČR a Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR objevili parazita na ploštici, která žila na louce vedle Podtroseckých rybníků v Libereckém kraji. Tento konkrétní parazit člověka nenapadá.

Co je to gen? | Zdroj: AV ČR / TN.cz

​A "nejzmatenější" geny ze všech má právě nově popsaný český parazit. "Vypadá to trochu jako opravený diktát nepozorného žáka základní školy, ale jak přesvědčivě ukazuje studovaná trypanozoma, dá se s tím dobře žít. Jedná se o naprosto nečekaný a dramatický odklon od standardního genetického kódu, který je podstatou všeho živého," popsal jeden z autorů Zdeněk Paris z Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR.