Dětí, které potřebují psychologickou pomoc, ve školách přibývá. Žáci se čím dál častěji potýkají s negativními myšlenkami. Samotné školy hledají, jak svým žákům pomoci. Cesta může vést přes školního psychologa, těch je však nedostatek. I když ho škola má, jeho oblast působnosti je omezená, a rodiče tak často musejí pro své dítě hledat psychoterapeuta. Vzniká tak složitý bludný kruh, ze kterého nevede cesta ven.
Podle dat Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) vzrostl počet dětí s psychickými problémy po pandemii až desetinásobně. Linka bezpečí zaznamenala za rok 2022 meziroční nárůst telefonátů o sebevraždě a sebepoškozování o několik procent.
"Čím dál častěji se u dětí objevují psychiatrické diagnózy. Na druhém stupni pak často pozoruji depresivní symptomatiku a sebepoškozování," řekla TN.cz školní psycholožka Barbora Jindrová.
Začátek školní roku tak je pro mnoho dětí těžký. "Hodně se teď mluví o menší psychické odolnosti dětí. Často se potýkám s tím, že dítě přichází do kolektivu s nejistotou a může mít obtíže s řešením případných neshod," doplnila psycholožka. Novinkou nejsou ani obtíže s učením či poruchy příjmu potravy, které se objevují u stále mladších žáků.
Související obsah
Ředitelé škol se tak snaží žákům pomáhat prostřednictvím odborných pracovníků. Často se jedná o učitele vyškolené na pozice metodika prevence či výchovného poradce. V případě zájmu mohou zaměstnat také školního psychologa.
"Moje práce zahrnuje aktivity spojené s učiteli, jednotlivými žáky i jejich rodiči. Nejčastěji se jedná o podpůrné konzultace. Nedílnou součástí této práce je také spolupráce s odborníky v jiných zařízeních, na které se pak rodiče s dětmi mohou obrátit," upřesnila brněnská školní psycholožka Jiřina Juřičková.
Na práci školního psychologa nestačí pouze příslušný vysokoškolský titul, ale je třeba se neustále vzdělávat. "Obsahově se pro absolventy psychologie jedná o zajímavou profesi, ale z hlediska příjmů to ideální není," zdůvodnil nedostatek školních psychologů předseda Asociace školních psychologů Jan Mareš.
Související obsah
Když má dítě psychické problémy, rozhodně se nedá spoléhat pouze na pracovníky školy. Jejich úkolem není dítě vyléčit, ale pouze u něj identifikovat problém. "Jako školní psycholožka si musím hlídat hranice. Mým úkolem je poskytovat dětem poradenství, ne být jejich terapeutem," uzavřela Jindrová.
Pro rodiče je však často nadlidský úkol sehnat dětského psychoterapeuta. Je jich málo a pacienti čekají na přijetí týdny. Nejedná se tedy pouze o problém na úrovni škol, nedostatek psychologů je ve všech sférách. Dítě se tak může s psychickými potíži potýkat i několik měsíců, než najde potřebnou pomoc.
Obecně výrazně přibývá Čechů s psychickými problémy. Psychologů je ale málo (6/2023):
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz