Zpravodajství

Čeká nás mýtné pro všechny?

Čeká nás mýtné pro všechny?
Zdroj: TV Nova

Osobní vozy s tažným zařízením na přívěs by mohly za dva roky platit mýtné, podobně jako teď kamiony. Za dva roky totiž ministerstvo dopravy počítá s rozšířením mýtného ze skupiny vozů 12 a více tun na hranici 3,5 tuny. „Pokud by mělo osobní auto v technickém průkazu jako souprava s přívěsem uvedenu vyšší hmotnost, mělo by platit mýto," řekl serveru nova.cz mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Poukázal přitom na současnou praxi, kdy mýto musejí platit i nákladní auta s hmotností pod 12 tun, pokud mají v technickém průkazu napsáno, že s přívěsem tuto hranici mohou překročit.

"Ministerstvo dopravy trvá na tom, že mýtné povinnosti podléhají i sólo jedoucí vozidla nedosahující maximální hmotnosti 12 tun. Stačí, že jsou vybavena tažným zařízením. Při jeho použití by hypoteticky 12tunovou hranici mohla překročit," řekl nám Felix.

"Dle této logiky je zřejmé, že uživatelé vozů vybavených tažným zařízením, jejichž maximální přípustná hmotnost nedosahuje 3,5 tuny, ale v technickém průkazu bude vyznačena maximální přípustná hmotnost soupravy nad 3,5 tuny, by měli v letošním roce mít vybavena svá vozidla dálniční známkou v ceně 7 000 Kč a v roce příštím 8 000 Kč," doplnil mluvčí Česmadu.

Co to tedy znamená?

Od roku 2009 to pak při plánovaném rozšíření elektronického mýta na vozidla od 3,5 tuny bude znamenat jednoduše tolik, že například i vozidla typu VW Passat Variant s tažným zařízením budou muset být vybavena jednotkou premid a budou podléhat výkonovému zpoplatnění. A to i v případě, že pojedou bez přípojného vozidla.

"Protože Ministerstvo dopravy celý tento rok vybírá mýtné od vozidel nedosahujících 12 tun pouze na základě toho, že mají tažné zařízení, a celní správa řidiče těchto vozidel pokutuje, naskýtá se otázka, zda už v tomto roce měří stejně řidičům vozidel do 3,5 tun," řekl našemu serveru mluvčí Martin Felix.

"Jestliže ano, měli by všichni majitelé větších osobních vozidel, SUV a offroadů, které mají tažné zařízení a v technickém průkazu vyznačenu maximální přípustnou hmotnost soupravy větší než 3,5 tuny, používat dálniční známku v hodnotě 7 000 Kč, jinak se ve správním řízení vystavují pokutě až do výše 500 000 Kč. Jestliže ne, mělo by Ministerstvo dopravy a celní správa vysvětlit, proč ve dvou shodných případech postupují zcela rozdílným způsobem," doplnil.

Co na to ministerstvo dopravy?

Jak uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzela, stále platí výklad, že na jedno vozidlo nelze platit střídavě dálniční známku i mýtné podle toho, jestli jede bez přívěsu, nebo s ním. O tom, jak bude řešeno posunutí hranice pro mýtné na vozy do 3,5 tuny, je však podle něj předčasné hovořit.

"Co se týká vozidel o hmotnosti nad 3,5 tuny a mýtného, nebyl bych tak rezolutní jako Česmad. Nechci v tuto chvíli říkat, že to bude tak, nebo tak," uvedl Hanzelka. Podle něj je například možné, že zákon upraví platnost mýta jen na nákladní vozy.

Elektronické mýtné vybírá od začátku roku stát na rychlostních komunikacích od nákladních aut o celkové hmotnosti 12 a více tun.

Nova.cz, TV Nova

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Píše se na Deník.cz