Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Uzemněné letadlo

Boeing věří v brzký návrat 737 MAX. Přijímá nové lidi a zvyšuje výrobu

Odstavené Boeingy 737 MAX na parkovišti
Zdroj: Profimedia
Odstavené Boeingy 737 MAX na parkovišti
Vítězslav Boch
Vítězslav Boch
Publikováno 23. 8. 2019

Americký výrobce letadel Boeing věří, že již brzy získá opětovné povolení létat pro svůj model 737 MAX. Najímá stovky pracovníků, kteří mu pomůžou připravit k letu stovky strojů, které má uskladněné u své továrny, zároveň informoval dodavatele, že očekává brzké zvýšení produkce na úroveň před uzemněním strojů.

Poslední zprávy od amerického výrobce letadel naznačují, že věří v brzký návrat svého modelu 737 MAX na oblohu. A to už zkraje 4. čtvrtletí tohoto roku. Boeing teď začal najímat stovky pracovníků, kteří mu pomohou připravit uzemněná letadla zaparkovaná kolem továrny k dodání zákazníkům.

 

Pro agenturu Reuters, která zprávu přinesla, Boeing oficiálně nic nepotvrdil. Uvedl pouze, že pracuje na tom, aby se letoun vrátil na nebe co nejdříve. Žádné konkrétní datum, kdy by mohl 737 MAX získat opět povolení létat, nechtěl upřesnit ani americký regulátor FAA.

 

Blížící se návrat letadel do vzduchu značí i další zpráva, kterou přinesla agentura Reuters. Boeing totiž informoval dodavatele, že brzy očekává zvýšení produkce. Po nehodách v Indonésii a Etiopii, kdy úřady po celém světě postupně modelu zakázaly létat, Boeing snížil produkci z 52 letadel na 42 strojů měsíčně.

 

Teď má ale podle agentury v plánu ji od října zvýšit ze 42 na 47 měsíčně, od února pak zpátky na úroveň 52 strojů měsíčně a od června příštího roku chce Boeing vyrábět dokonce 57  737 MAX měsíčně.

 

 

Šéf Boeingu Dennis Muilenburg přitom ještě před měsícem hovořil o tom, že pokud se bude uzemnění letadel protahovat, bude muset společnost výrobu úplně zastavit. Skladovací kapacity pro nově vyrobená letadla nejsou neomezené. Boeing je u svých továren začal umisťovat dokonce i na parkoviště pro zaměstnance.

 

Návrat na nebe závisí na tom, jak rychle letadlo získá opětovnou certifikaci. Americký Federální úřad pro letectví teď požádal aerolinie, aby mu ke zkouškám nového softwaru pro letadlo na simulátorech poskytly méně zkušené piloty, aby vyzkoušel, jestli s ovládáním stroje a řešením případných mimořádných situací nebudou mít problémy.

 

 

Boeingy 737 MAX nesmí létat od března a to po nehodě rok starého letadla v Etiopii, která za krátkou dobu provozu byla druhou pro tento typ. Obě pojí to, že k nim došlo během vzletu. Vyšetřovatelé tak mají podezření, že za nehodou stál systém, který měl upravovat chování letadla, aby se i přes změněné konstrukční vlastnosti chovalo stejně, jako předchozí generace modelu. Boeing věří, že problém vyřeší úprava softwaru tohoto systému.

TN.cz