Tažné zařízení

Chcete si nechat namontovat "kouli"? Tohle si ohlídejte

Tažné zařízení - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Tažné zařízení

Tažné zařízení je užitečný pomocník pro někoho, kdo pravidelně přepravuje větší náklady nebo třeba karavan. Některá auta mají tažné zařízení montované přímo od automobilky jako součást individuální příplatkové výbavy. Jedná se většinou o odnímatelný, případně sklopný prvek. Dokonce u některých aut najdete i dálkově ovládané a elektricky sklopné tažné zařízení.

Pokud má auto tažné zařízení už od výroby, mělo by být zapsané v technickém průkazu vozidla. "Informace o tom najdete v poznámkách pod technickými údaji, kam se zapisují například ráfky kol a jiné doplňky," upřesňuje Pavel Foltýn z Auto ESA. I když vám bude prodávající auta tvrdit, že je doplněk originální, raději jeho zápis v technickém průkazu prověřte.

 

Trochu komplikovanější je to pak s dodatečnou montáží, ať už originálního nebo neoriginálního tažného zařízení. Jako téměř všechno, co souvisí s provozem auta a jde nějakým způsobem regulovat, je samozřejmě i montáž tažného zařízení a jízda s ním nějakým způsobem vymezena zákonem.

 

Předně je potřeba použít tažné zařízení, který odpovídá evropské, a tedy i české, homologaci. Upravuje to norma 94/20/ES EHK 55 a ta musí být uvedena na dílu, který chcete na auto namontovat. K doplňku by vám měl prodejce dát i tzv. typový list. Od člověka či firmy, která vám tažné zařízení namontuje, budete potřebovat potvrzení o odborné montáži.

 

 

Toto potvrzení vám může vydat jedině tzv. "pověřené montážní pracoviště". Tato pracoviště může pověřit pouze držitel typového schválení tažného zařízení dané značky. "Jejich seznam najdete například na internetových stránkách Ministerstva dopravy a nejčastěji se jedná o odborné servisy zabývající se montáží tažných zařízení," doplňuje Foltýn z Auto ESA. Další možností je projít přes stanici technické kontroly, kde se provede prověření o správnosti montáže.

 

Tažné zařízení lze do technického průkazu vozidla zapsat pouze na základě potvrzení obou částí, tedy garance shodnosti a potvrzení montáže. Dále je potřeba vyplnění základních údajů v typovém listu (typ tažného zařízení, typ vozidla, největší hmotnost přívěsu a největší svislé zatížení spojovacího zařízení). Předložený typový list musí svým provedením plně odpovídat vzoru.

 

Pokud jde o jízdu, tak v případě odnímatelného tažného zařízení musí být při jízdě bez přívěsného vozíku tzv. "koule" ukryta. Je jedno, zda ji odmontujete nebo jen sklopíte, pokud to technické provedení dovoluje. Při případné silniční kontrole pak záleží na vůli policisty, ale zpravidla za neodmontované tažné zařízení rádi rozdávají pokuty.

 

 

S obyčejným řidičským průkazem skupiny B (bez rozšíření B96 nebo B+E) smíte za autem táhnout maximálně 750 kg těžký přívěs. Případně můžete táhnout i přívěs těžší, ale maximální přípustná hmotnost soupravy (tedy auta a přívěsu dohromady) nesmí překročit 3500 kg. "Každé auto má také zapsané maximální přípustné hmotnosti brzděného a nebrzděného přívěsu v technickém průkazu a ty samozřejmě nesmíte překročit," připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Pokud máte v plánu pravidelně tahat těžký přívěs, před koupí auta ověřte právě jeho technické parametry, ať víte, kolik za něj smíte maximálně připojit. Stejně tak raději hledejte auta s odborně provedenou montáží tažného zařízení, ideálně aby se jednalo o originální doplněk.
 

Související témata:
vbo TN.cz