Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Neobvyklý let z Řecka

Ve Smartwings padají hlavy! Po letu s jedním motorem končí letový ředitel

Boeing 737-800 Smartwings
Zdroj: Profimedia
Vítězslav Boch
Vítězslav Boch, Dominika Janochová
Aktualizováno 13.9. 2019 20:13

K první změně ve vedení společnosti Smartwings došlo po srpnovém případu, kdy její stroj letěl téměř celou cestu z Řecka jen na jeden motor. V pozici letového ředitele končí Pavel Veselý, který pozici zastával od června 2004. Společnost navíc podle interního šetření připustila, že let s jedním porouchaným motorem byl pochybením posádky.

O změně ve vedení letového úseku informovala společnost ve čtvrtek zaměstnance zprávou, kterou redakce TN.cz má k dispozici. Mluvčí společnosti Smartwings Vladimíra Dufková odmítla změnu v managementu komentovat, stejně tak to, jestli změna souvisí s letem z 22. srpna, který prošetřuje Úřad pro civilní letectví (ÚCL).

 

"S ohledem na GDPR nelze poskytovat informace vztahující se k zaměstnancům společnosti," napsala redakci TV Nova Dufková.

 

Pavel Veselý byl letovým ředitelem společnosti od června 2004. Podle informací, které Smartwings zveřejnily ve své výroční zprávě za rok 2016 je Veselý absolventem Vysoké školy letecké dopravy v Žilině. Profesní kariéru započal v roce 1988. Dopravní letouny pilotuje od roku 1993, kdy nejprve působil jako kapitán letounů L410 a Jetstream BA-31 u regionálních aerolinií.

 

Na Boeing 737 se přeškolil v roce 1999, stal se kapitánem a začal pracovat u Smartwings, které se tehdy jmenovaly Travel Service. Mezi roky 2001 a 2004 byl vedoucím výcviku pilotů.

 

 

Boeing 737 Smartwings letěl 22. srpna do Prahy z řeckého ostrova Samos. Po dostoupání do letové hladiny 36 tisíc stop (zhruba 11 kilometrů), ale přestal fungovat levý motor.

 

Posádka se jej neúspěšně pokusila znovu nastartovat. Pak pokračovala dál do Prahy, přestože po cestě bylo několik velkých mezinárodních letišť, kde stroj mohl přistát. To radí i manuál, který mají piloti k dispozici. Podle informací TV Nova měl letadlo pilotovat právě kapitán Veselý. Společnost pouze k posádce uvedla, že šlo o jednu z nejzkušenějších.

 

Jak potvrdilo TN.cz maďarské řízení letového provozu, o problémech nevěděli ani dispečeři, kteří s letounem komunikovali. O potížích mělo letadlo informovat až ty české. Stroj v Praze přistál bez dalších komplikací. Na palubě bylo 170 lidí, nikomu se nic nestalo.

 

 

Úřad už má všechny materiály

Případ prošetřují ÚCL a Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Smartwings minulý týden odevzdaly ÚCL potřebnou dokumentaci. Podle mluvčího ÚCL Vítězslava Hezkého je v nich napsáno, že na základě výsledků interního šetření se nejednalo o systémové pochybení, ale selhání jednotlivců, tedy posádky.

 

Součástí vyšetřování je také osud záznamu dění v pilotní kabině během letu. Jestli ho však úřady dostaly k dispozici a v jaké je kvalitě, to mluvčí Smartwings nekomentovala.
"Společnost doručila veškeré dokumenty příslušným úřadům. Předané materiály jsou předmětem probíhajícího šetření," dodala Dufková.

 

 

V případě zjištěného pochybení může být se členy posádky nebo společností zahájeno například správní řízení, v krajním případě i podáno trestní oznámení.
 

TN.cz