Globální ekonomickou krizi, která vtrhla i do světa sportu, pocítí na vlastní kůži i piloti F1.
Úsporná opatření se týkají všech stájí, bez výjimky. Tolik vyskakovat jako v minulých letech si nebudou moci ani koníci z Maranella. Podle šéfa Ferrari Stefana Domenicelliho se šetření týká všech oblastí. V praxi to znamená, že se samozřejmě dotkne i platu pilotů. "V současném klimatu nebudou moci ani velké stáje nabídnout jezdcům takové peníze, jaké dostávali v minulých letech,“ řekl šéf Ferrari, podle kterého projdou gáže dokonce revoluční změnou.
Kam až se propadne miliardový Fin?
Na druhou stranu se není čemu divit, protože například Kimmi Raïkkönen, který je nejlépe placeným jezdcem celého seriálu, vydělává neuvěřitelných 35 milionů liber, v přepočtu téměř jednu miliardu korun ročně.
Räikkönen není jen dobrý závodník, ale také pořádný nervák. Podívejte se ZDE:
Jen pro příklad uvedeme, že nezávislé týmy, tedy ty, za nimiž nestojí žádná automobilka, budou v rámci brutálních škrtů, které si Mezinárodní automobilová federace FIA a Asociace týmů F1 FOTA odsouhlasily na nedávném mítinku v Monaku, budou od sezony 2010 používat motory, jež je nepřijdou na více než 4,5 milionu liber (130 milionů korun). Se svým současným platem by tedy Kimi Räikkönen mohl pořídit motory na celou sezonu hned osmi stájím.
"Má to historické důvody. Räikkönen byl vždycky vysoce ceněný. Kromě nepodařené sezony v McLarenu, což bylo evidentně způsobeno nespolehlivostí auta, neměl nikdy výsledkově slabý rok. Hned ve své první sezoně u Ferrari navíc získal titul mistra světa,“ zdůvodnil vysoký plat finského jezdce ve službách Ferrari komentátor F1 Tomáš Richtr.
Pilotům není co závidět
Daleko za Räikkönenem se nachází další špičkoví piloti, kteří se dostanou stěží přes 10 milionů liber (280 milionů korun). Patří mezi ně například dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso či letošní nejmladší šampion v historii F1 Lewis Hamilton. Ačkoliv jsou ve velké rodině F1 pouze chudými příbuznými, tak i oni si přijdou na velmi slušné peníze, o kterých si ostatní sportovci mohou nechat jenom zdát.
"Pro širokou obec diváků F1 jsou piloti přepláceni. Lidé však nevidí, že to nejsou jenom závody, testování a práce s technickými inženýri. Jezdci se v podstatě nezastaví. Chodí z jedné promoční akce na druhou. Přišli o veškeré soukromí, takže vedou život v jakési zlaté kleci,“ míní Richtr.
Ne fotbalista Ronaldo, ale jezdci F1 jsou novodobí otroci
U těchto pilotů, kteří přijdou o některou z mříží svého zlatého příbytku, je alespoň z čeho brát. Je otázkou, co se stane s těmi, kteří nejenom, že peníze nedostávají, ale musí do svých týmů velké množství prostředků v podobě sponzorských smluv přivést. "Z pohledu ekonomické síly se jedná o poslední třetinu týmů startovního roštu, které nejsou schopny přežít bez toho, aniž by pilot pomohl za sebou natáhnout sponzory, kteří budou spolufinancovat provoz týmu," prozradil Richtr.
"Platí to například pro stáje Toro Rosso, Force India nebo třeba i Williams, za který jezdí Takuma Sato jenom z toho důvodu, že má stáj díky němu motory Toyota buď za velmi slušnou cenu nebo úplně zadarmo," uzavřel odborník na F1.