Formule 1 má za sebou nejnapínavější boj o titul mistra světa za poslední dekádu, možná i v celé historii. Stejně jako celou sezónu, i konečný triumf Maxe Verstappena oplývá řada kontroverzních momentů, zejména pak odvolání safety car v posledních kolech závodu. S redakcí televize Nova o dění na Velké ceně Abú Zabí promluvil jediný Čech, který kdy ve formuli 1 závodil, Tomáš Enge.
"Myslím si, že ředitel rozhodl o mistrovi světa. On věděl, že Verstappen má nové, měkké pneumatiky, Hamilton má staré, tvrdé a že pokud dá Verstappenovi šanci alespoň na jedno kolo, tak ji využije," komentoval Enge dění Velké ceny v Abú Zabí pro televizi Nova.
O jakém rozhodnutí je řeč? Mercedes se rozhodl pro riskantní krok, Hamilton během závodu nasbíral obrovský náskok za cenu, že závod dokončí jen s jednou zastávkou v boxu. Verstappen, ačkoli zrychloval, v závěru ztrácel 12 sekund a rivala by dojet nedokázal.
V 53. kole ale havaroval Nicholas Latifi a na trať vyjel safety car. Formule zpomalily a Hamilton postupně přišel o náskok. Verstappen využil šanci a přezul na nové pneumatiky. Po výjezdu byl stále druhý v pořadí, ačkoli mezi ním a Hamiltonem bylo pět vozidel, které Hamilton předjel o kolo. Čas ubíhal a formule jako netrpěliví žraloci kroužily po okruhu.
Ředitel závodu Michael Masi v předposledním kole změnil své rozhodnutí a nakonec nechal pět vozů projet tak, aby se Verstappen zařadil hned za Hamiltona. V takovém případě se zpravidla čeká, než se o kolo zpoždění jezdci zařadí na konec pelotonu, a safety car objede ještě jedno kolo. Pokud by byl dodržen tento postup, tak by se boj o mistra světa dojel za doprovodným vozem, bez možnosti předjíždění. Masi však doprovodné vozidlo povolal do boxu dříve a závod se restartoval jedno kolo před koncem.
"V tu chvíli mezi Hamiltonem a Verstappenem nebyl žádný rozdíl. Verstappen měl nové, měkké pneumatiky a bylo jasné, že ho předjede úplně v pohodě. Ale je to přesně to, co jsme chtěli v posledním závodu vidět. Boj o mistra světa do posledního kola. Tak napínavou bitvu jsme tu v životě neměli," pokračoval Enge.
Masi měl na ramenou obrovský tlak, nerozhodl jen o vítězi Velké ceny Abú Zabí, ale také o mistru světa a zhatil Hamiltonovi šanci na zisk rekordního osmého titulu. Ze své pozice má dle článku pravidel 48.13 právo ovládat safety car a činil tak, aby byl závod dokončen za normálního stavu. Své rozhodnutí obhájil při protestu Mercedesu před komisaři a ti uznali, že je jeho právo nadřazené článku 48.12, a jednal tak v souladu s pravidly.
Hamiltona po porážce může o to víc mrzet nepovedený start v závěru Velké ceny Ázerbájdžánu, kdy si jisté body za první místo zkazil zablokováním řízení:
"Pro mě je to uzavřené, Verstappen je mistr světa, a tím sezóna skončila. Už se těším na další sezónu, na 18palcová kola, na nové vozy, které by se měly lépe předjíždět," shrnul vše Tomáš Enge. Otázkou však je, zda nová kapitola bude po okolnostech posledního závodu za účasti sedminásobného šampiona.
"Doufám, že tohle Hamiltonovi nevezme nadšení pokračovat, podle jeho vyjádření na stupních vítězů: ‘Uvidíme, co bude dál,‘ to tak trochu vypadá. Mohl získat osmý titul a odejít, teď to má takovou hořkou pachuť a musí o tom popřemýšlet," načrtl Tomáš Enge scénář bez rivality mezi Hamiltonem a Verstappenem.