Nejmilovanější i nejnenáviděnější, nejzajímavější i nejnudnější. Přesně tak bývá nazýván jediný městský okruh v současném kalendáři závodů Formule 1 v Monte Carlu. Zdejší velká cena odstartuje už tuto neděli. Díky TV NOVA a Galaxie sport u toho samozřejmě můžete být i vy. On-line reportáž vám nabídne www.nova.cz.
Tunelem i po nábřeží
Okruh v Monte Carlu má mnoho spcifik. Nedá se zde téměř předjíždět, přesto vyžaduje to největší řidičské umění. V úzkých uličkách je třeba mít se stále na pozoru a sledovat dění okolo sebe, naprosto zde chybí únikové zóny. Specialitou je i místní tunel, z něhož se vyjíždí přímo na nábřeží mořského přístavu milionářských lodí. Ti nejvýstřednější majitelé zdejších jachet s oblibou sledují závod Formule 1 přímo z paluby svých naleštěných miláčků. Někteří přitom závod nazývají nudným, stejně jej ale rok co rok sledují, nejlépe na vlastní oči přímo v Monte Carlu.
Pilotům tunel dělá mnohem větší potíže, v přímém slunku totiž musí rychle přzpůsobit zrak z denního světla na umělé v tunelu a poté při výjezdu znovu rychle reagovat na nemilosrdné paprsky. A to hned osmadsedmdesátkrát za závod. Přesně tolik kol totiž závod má.
Ne nadarmo je závod v Monte Carlu považován za vrchol sezony. přestože je vůbec nejkratší a také nejpomalejší, už jen jeho historie mu dává punc výjimečnosti. Poprvé se zde závodilo už v roce 1929. "Je to největší událost v kalendáři F1, ale potřebujete tu obrovskou koncentraci na závod," cituje například bývalého jezdce Heinze Haralda Frentzena server formule.cz.
Charakteristika trati
Městský okruh se klikatí od místního přístavu přes náměstí a kolem kasina do tunelu, z nějž se vyjíždí přímo na nábřeží, odkud je to jen krůček do hlubin středozemního moře. Poté následuje zatáčka kolem tribuny a bazénu a už je tu cílová rovinka. Všeho všudy 3,37 km.
Délka kola: 3,370 km
Počet kol: 78
Délka závodu: 262,860 km
Nejrychlejší kolo: Michael Schumacher (2004, Ferrari F2004) - 1:14,439
Nejnižší rychlost na trati: Zatáčka č. 6 u Grand hotelu Hairpin - 45 km/h
Nejvyšší rychlost na trati: nábřeží za tunelem - 282 km/h
Bude souboj posledních vítězů?
Snad na žádné jiné trati není tak důležitý výsledek kvalifikace. Hned do první zatáčky totiž piloti najíždějí prakticky naslepo a pak už v úzkých uličkách není kde předjíždět. Kdo má tedy na startovním roštu výhodu prvního místa a nezaspí start, má napůl vyhráno.
Naposledy se z vítězství v malém knížectví, kde velká část pilotů F1 kvůli nulovým daním také žije, radoval úřadující mistr světa Fernando Alonso. A o rok dříve tu triumfoval jeho úhlavní sok Kimi Räikkönen. Oba dva jsou ale proti skutečným mistrům monackého okruhu teprve učedníky. Rekordmanem je Ayrton Senna, který zde vyhrál šestkrát, jen o jedno vítězství méně mají na kontě Graham Hill a Michael Schumacher. Z aktivních jezdců je pak nejúspěšnějším na monacké trati David Coulthard, který zde triumfoval dvakrát. Jednou se radoval ještě Jarno Trulli.
Program Velké ceny Monaca v TV
Kvalifikace: sobota 26. května ve 13.55 hod. Galaxie sport (přímý přenos)
Kvalifikace: sobota 26. května ve 20.00 hod. Galaxie sport (záznam)
Hlavní závod: neděle 27. května ve 13.30 hod. TV NOVA (přímý přenos)
Hlavní závod: neděle 27. května ve 21.30 hod Galaxie sport (záznam)