Zpravodajství

Kraj koupil sypače za 156 milionů. Po roce reznou

Zřejmě nejdražší rez na světě mají silničáři na Vysočině. Loni koupili za 156 milionů nové sypače. Po jediné zimě začaly korodovat.

Celkem osmadvacet zbrusu nových vozů IVECO pro zimní údržbu mělo vysočinským silničářům řádně zmodernizovat vozový park. Kraj za to zaplatil z veřejných peněz 156 milionů a ještě uspořádal na jihlavském náměstí velkolepou přehlídku techniky, která měla Vysočinu posunout do 21. století.


Nové vozy měly nahradit někdy až čtyřicet let staré stroje, které na Vysočině odklízely sníh až dosud. "Jednorázovým nákupem 28 vozů a vyřazením 40 starých aut se dostaneme na průměrné stáří čtrnáct let,“ řekl loni v říjnu náměstek hejtmana kraje Vysočina Libor Joukl.

 

Jenomže stačila jediná zima a oranžové sypače pořádně ztratily lesk. Po pouhých třech a půl měsících bylo všech osmadvacet vozů zralých na reklamaci. Důvod? "Asi největším problémem je koroze elektroinstalace, reznou i další části vozů, radlicím upadávají kolečka,“ vypočítává největší problémy bývalý vedoucí dopravy a techniky havlíčkobrodské Správy a údržby silnic Vladimír Prokeš. Podle něj tento typ vozidel není pro práci v náročných zimních podmínkách na Vysočině vůbec konstruován. "Pro tento kraj je to nevhodný typ vozu,“ tvrdí Prokeš.

Podle něj navíc byly špatně vybrány i radlice na vozy, sníh, který od nich odletuje totiž rozbíjí okna sypačů. "Jsou tam špatné náběhové úhly, špatné břity, sníh zůstává u silnice a tvoří špatně odstranitelné bariéry,“ dodává Prokeš. Někteří řidiči si zase stěžují na to, že se ucpává rozmetač soli. "Je velmi nepříjemné zůstat stát na namrzlé vozovce, když za vámi stojí kolona a šťourat se klackem v nástavbě, aby z ní padala posypová sůl,“ píše jeden z řidičů na diskuzním fóru kraje Vysočina.

Celá výpověď kritika sypačů

 

Půl roku na reklamaci nestačilo


Krajští silničáři proto hned na jaře sepsali seznam všech potíží a vozy reklamovali u firmy, která je dodala. "Jsou to závažné problémy, které by u nových vozů neměly nastat," stojí si za svým Prokeš. Ostatně podobně mimo záznam hovoří i další lidé ze Správy a údržby silnic. Ze strachu o místo se ale bojí hovořit nahlas. Kritika sypačů za 156 milionů je prý totiž na firmě tabu.

Ředitel Správy a údržby silnic Jan Míka ale problémy přiznává, byť prý nejsou nijak vážné. Příčinou prý je zdržení při výběrovém řízení. "Jedna firma se odvolala proti výsledkům výběrového řízení na dodávku vozů  a tím došlo k prodlevě. Výrobce v Itálii pak už nestihl provést plnohodnotný antikorozní nátěr a vozy dodal ve variantě pro letní údržbu,“ vysvětluje Míka.

 

Vedení SÚS prý proto postupně předává dodavateli všechny vozy k opravě antikorozního nátěru. "Dodavatel slíbil, že se tyto problémy už nebudou opakovat,“ prohlásil Míka. Kromě koroze prý další problémy vozy nemají, sníh odletující od radlic a rozbíjející okna je podle něj spíše problémem samotných řidičů. "S ohledem k charakteru silnic na Vysočině jezdí s vozy příliš rychle,“ tvrdí.

Celý rozhovor s ředitelem SÚS Vysočina Janem Míkou

Jenomže ani po půl roce nejsou ani zdaleka všechny vozy opravené. Například šest sypačů z okresu Žďár nad Sázavou, kde jsou přitom na Vysočině zimy nejdrsnější, má jít na opravu až příští rok. Nyní totiž musí být k dispozici na zimní údržbu.

"Trochu odlouplá barva neznamená, že vůz není schopen provozu. Všech osmadvacet vozů je schopno zapojit se do zimní údržby,“ dodává ředitel.


Dodavatel: Jsou to drobnosti

Ani podle dodavatelské firmy Profi Auto CZ nejsou reklamované obtíže nijak zásadní. "Auta jsou vystavena extrémnímu prostředí z hlediska chemie i z hlediska posypu a používaných materiálů. To, co se na autech objevuje není nic, co by ovlivnilo jejich životnost, je to standardní,“ tvrdí zástupce firmy Zdeněk Vávra.

Celý rozhovor se Zdeňkem Vávrou si poslechněte zde

Firma podle něj připomínky silničářů postupně řeší. „Jsou to standardní postupy předepsané výrobcem,“ říká. Zkušení silničáři ale kroutí hlavou. "Takové věci se u nových aut vůbec nemohou vyskytovat,“ stojí si na svém Vladimír Prokeš.

Překvapeni jsou i opoziční zastupitelé kraje Vysočina. Ti nákup aut kritizovali už loni. "Byli jsme přesvědčování, že auta byla vybrána správně. Někdo za to musí nést odpovědnost, budeme se ptát odpovědných lidí, kde se stala chyba a zvážíme i prošetření celé záležitosti,“ říká bývalý hejtman kraje Vysočina a čerstvý senátor Miloš Vystrčil.

Celý rozhovor s Milošem Vystrčilem najdete zde

Zimní údržba ohrožena není

V každém případě podle vedení firmy zimní údržba v kraji Vysočina ohrožena není. "Jsme plně připraveni, sklady jsou plné soli,“ říká Míka. Nové sypače podle něj údržbu ještě zkvalitnily. "Minulou zimu byl kraj Vysočina jedním z nejlépe uklizených v zemi,“ tvrdí ředitel SÚS. Jeho podřízení jsou ale skeptičtější. Obávají se, co s korodujícími vozy udělá další zima.

Dušan Vrbecký
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Píše se na Deník.cz