Dýka

Tutanchamonova dýka pochází z vesmíru! Vědci potvrdili teorii

Tutanchamonovu hrobku i samotného faraona obestírá mnoho záhad. A teď k nim přibyla další. Vědci totiž zjistili, že byl pohřben s dýkou vyrobenou z vesmírného materiálu.

Egyptský faraon Tutanchamon patří mezi nejznámější historické postavy, přestože zemřel už v 19 letech a za dobu vlády neučinil mnoho zásadních rozhodnutí. Za jeho popularitu může hlavně perfektně zachovalá hrobka, která skrývá všemožné poklady.

Mezi nimi i dýku, která podle nejnovějších analýz pocházela z vesmíru. Expertní tým totiž zjistil, že železná čepel dýky byla vyrobena z meteoritu. Obsahuje stopy kobaltu a hlavně 11 procent niklu, což je téměř třikrát více než předměty z běžné železné rudy.

Jde o zcela zásadní objev, protože dokazuje inteligenci i zručnost egyptských kovářů. Dýka byla totiž vyrobena ještě před začátkem doby železné. "Kvalitní zpracování čepele je důkazem umění starověkého kovářství a zpracování železa ve 14. století před naším letopočtem," uvádí studie.

Egypťané si navíc uvědomovali, že objekt pochází z vesmíru a používali jej jen při výrobě výjimečných předmětů. "Meteorický původ byl dokázán jen u dvou egyptských artefaktů, domníváme se proto, že staří Egypťané přikládali železu z meteoritů velký význam," píše se v analýze.

Dalším předmětem mimozemského původu je skarab z Tutanchamonova náhrdelníku. Egypťané ho vyrobili zřejmě z křemičitého skla, které vzniklo po pádu meteoritu do libyjské pouště. Vlivem vysoké teploty se okolní písek roztavil.