Věda

OBJEV NASA: Nový solární systém přináší naději pro lidstvo!

Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Astronomové ve středu oznámili významný objev solární soustavy se sedmi planetami, z nichž nejméně tři se nachází v obyvatelné zóně. To znamená, že by se na jejich povrchu mohly nacházet i celé oceány. To by výrazně nahrávalo možnosti, že je na planetách život, uvádí zpráva Evropské jižní observatoře.

V systému s katalogovým označením TRAPPIST-1 se nachází dosud nejvyšší počet planet svou velikostí podobných Zemi a zároveň jde o nejvíce planet, na nichž by se mohla vyskytovat voda v kapalném stavu.

Planety byly objeveny pomocí dalekohledů TRAPPIST-South, ESO/VLT, kosmického teleskopu Spitzer a dalších pozemních přístrojů po celém světě. Všechny planety obíhající chladného červeného trpaslíka jsou svou velikostí i teplotou srovnatelné se Zemí.

TRAPPIST-1 je na hvězdné poměry opravdu drobnou stálicí s hmotností jen asi 8 % Slunce, uvádí zpráva Evropské jižní observatoře.  Svou velikostí sotva převyšuje planetu Jupiter. Podle astronomů právě tyto malé hvězdy mohou mít kolem sebe na blízkých orbitách mnoho planet o velikosti Země. TRAPPIST-1 je prvním takovým systémem.

"Členové týmu z pozorování odvodili, že všechny nalezené planety systému jsou svou velikostí podobné Zemi a Venuši, nebo jen o málo menší. Z odhadované hustoty vyplývá, že přinejmenším šest vnitřních planet jsou kamenná tělesa. Oběžné dráhy těchto planet nejsou o mnoho větší než orbity velkých měsíců planety Jupiter a jsou tedy mnohem menší než oběžná dráha Merkuru kolem Slunce," uvádí zpráva Evropské jižní observatoře.

Podívejte se na model povrchu planety TRAPPIST-1d ve videu NASA.

Malá velikost mateřské hvězdy a její nízká teplota způsobují, že množství energie dopadající na povrch blízkých planet je srovnatelná s energií dopadající na planety ve Sluneční soustavě.

TRAPPIST-1 je svatým grálem pro lovce exocivilizací. Díky svým oběžným drahám jsou některé z planet vhodnými kandidáty na výskyt kapalné vody. Za určitých podmínek by se mohla voda vyskytovat na všech sedmi planetách, nicméně klimatické modely naznačují, že vnitřní planety jsou pravděpodobně příliš horké a kapalná voda by se tak vyskytovala jen někde.

Poslední planeta nemá ještě zcela určenou orbitální dráhu, nicméně se zdá, že je příliš vzdálená na to, aby na ní byla tekutá voda, nebereme-li v potaz další možné procesy ohřevu.

"S příští generací přístrojů, například pomocí dalekohledu ESO/ELT (European Extremely Large Telescope) nebo kosmického teleskopu JWST (NASA/ESA/CSA James Webb Space Telescope), budeme schopni již brzy pátrat po vodě a dokonce důkazech existence života na těchto planetách,“ nastínil nadcházející příležitosti člen týmu Emmanuël Jehin.

klma, TN.cz

Krátká zpráva

Muž postřelil v mexickém hotelu tři Kanaďany, jeden zemřel

Spor mezi hotelovými hosty v mexickém letovisku na karibském pobřeží nedaleko Cancúnu vyvrcholil střelbou. Tři kanadští turisté skončili v nemocnici, kde jeden z nich zemřel. Střelec je na útěku a hledá ho policie. Důvod hádky zatím strážci zákona nezveřejnili.

Krátká zpráva

Japonsko zasáhlo silné zemětřesení

Jihozápad Japonska zasáhlo zemětřesení o síle 6,6 stupně, informovala agentura Kjódó. Epicentrum zemětřesení se nacházelo u nejjižnějšího ze čtyř hlavních japonských ostrovů, tedy Kjúšú. Na několika místech popraskalo vodovodní potrubí a objevily se i problémy s výpadky elektřiny. Žádné oběti na životech hlášené nejsou.