Zápach z úst

Páchne vám z úst? Vědci odhalili DESET překvapivých příčin

Potíže se zápachem z úst trápí každého čtvrtého člověka. Způsobují je anaerobní bakterie, které produkují síru, z ní se uvolňují látky, které lidskému nosu zapáchají. Vědci teď ukázali na deset, v některých případech nečekaných, příčin zápachu z úst.

Zápach z úst nejčastěji způsobují anaerobní bakterie, které jsou ale pro člověka nezbytné, protože pomáhají štěpit bílkoviny v potravě, krvi či hlenech. U některých lidí se ale bakterie začnou ve zvýšené míře množit. Zápach z úst, odborně halitóza, trápí každého čtvrtého člověka.

Další častou příčinou hlavně chronického zápachu z úst je periodontální onemocnění, kdy dochází k poškození dásní. Na těch se vytvářejí záněty a zachycují se bakterie, které způsobují zápach. Tomu se dá ale předcházet dobrou zubní hygienou.

"Čím horší máte zubní hygienu a čím více máte zuby v puse natěsnané, takže je těžké si čistit také prostor mezi nimi, tím větší máte šanci, že budete trpět těmito problémy," řekl listu Daily Mail zubař Mervyn Druian.

Špatná hygiena dutiny ústní nebo periodontální onemocnění ale nejsou jedinými příčinami zápachu z úst. Daily Mail sestavil žebříček 10 překvapivých důvodů, o kterých většina lidí neví.

Jednotlivé důvody najdete na dalších stránkách

Denně si nečistíte jazyk

Zápach způsobující bakterie se nejčastěji nahromaďují na jazyku a to v jeho zadní části. Vědci ještě neví přesně, co jejich koncentraci ovlivňuje, jestli strava, kouření nebo něco jiného, vědí ale, že většina lidí tato místa při čištění zubů přehlíží.

"Opatrné čištění jazyka kartáčkem vám pomůže zápach redukovat," citoval Daily Mail profesora Roberta Allakera, mikrobiologa z Queen Mary University v Londýně. Podle něj je alternativně možné využívat i speciální kartáček na jazyk, zatím se ale neprokázalo, že by byl přínosnější než obyčejný zubní kartáček.

"Ústní voda coby součást denní hygieny také pomáhá, protože zabraňuje v přemnožení bakterií způsobujících zápach," dodal Allaker.

Příliš mluvíte

Sliny odplavují bakterie způsobující zápach nebo mrtvé buňky. Když ale příliš mluvíte, ústa budou dehydratovaná. Proto na tom jsou hůře lidé, kteří dýchají převážně pusou místo nosem. Starší lidé tím trpí častěji.

"Mluvení je jedním z faktorů, protože dutinu ústní vystavuje vzduchu, což vysouší sliny," vysvětluje stomatolog Mervyn Druian a rovnou zmiňuje povolání, která jsou na to nejvíce náchylná. "Učitelé, právníci, lidé pracující v call centrech, prostě ti, kteří při práci mluví," dodal.

Stomatolog přidal jednoduchý trik, jak tomu předcházet. "Přes den často pijte vodu, abyste měli v ústech stále vlhko," dodal Druian.

Může za to stres v práci

Stres vede k vysoušení ústní dutiny. Nový výzkum vědců z lékařské fakulty Sofijské univerzity v Bulharsku potvrdil, že u lidí ve stresu se bakterie v ústech usazují mnohem rychleji. Proto lidem ve stresu doporučují častější čištění a používání ústní vody.

Nejíte pravidelně

Jídlo má na zápach z úst velký vliv a to nejen ve chvíli, kdy sníte kilo česneku. Pokud nejíte pravidelně, koledujete si o zápach z úst. Jídlo totiž stimuluje produkci slin, které pomáhají z ústní dutiny dostat nejen jídlo, ale také bakterie, které způsobují zápach.

Podle výzkumu stomatologů z Bernské univerzity ve Švýcarsku po jídle klesá úroveň zápachu z úst na 2,5 hodiny nebo i na déle, pokud jídlo obsahuje vlákninu.

"Půst nebo diety bohaté na proteiny a chudé na karbohydráty přepnou tělo do stavu, kterému se říká ketóza, kdy energii získává spalováním tuků, což může způsobit špatný dech," cituje Daily Mail stomatologa Mervyna Druiana. Tento zápach připomínající odlakovač, zmizí až v případě, kdy tělo přestane tuky spalovat.

Mandlové kameny

Když mandle nejsou hladké, jsou na nich výstupky známé jako mandlové kameny. Pokud se na nich zachytávají zbytky jídla, vytváří to prostředí, ve kterém se skvěle daří bakteriím.

Brazilští vědci v roce 2008 zjistili, že 75 % lidí trpících vysokou úrovní bakterií v ústech trpí také mandlovými kameny.  Permanentním řešením je jen odstranění mandlí.

Bakterie způsobující žaludečními vředy

Bakterie, které jsou spojovány se žaludečními vředy, způsobují také zápach z úst. To potvrdila i vědecká studie z roku 2015. Ukázalo se, že pacienti, kteří kvůli vředům brali antibiotika zaměřená na tyto bakterie, se zároveň zbavili i špatného dechu.

"Tyhle bakterie produkují sirné částice a čpavek, což mění zápach dechu," řekl profesor Allaker. Z žaludku se bakterie dostanou výš kvůli tzv. gastroezofageálnímu refluxu, tedy zpětnému toku žaludečních šťáv ze žaludku do jícnu, který se projevuje třeba pálením žáhy.

Zablokovaná dutina nosní

Problém s dechem může být ve skutečnosti schován v nose. Lidé trpící chronickými záněty nosní dutiny mívají i problémy se zápachem z úst. Krom toho, že kvůli neprůchodnému nosu dýchají víc pusou, což je vysouší, je problémem i hlen.

Ten totiž teče z nosu do krku. Protože je bohatý na proteiny, přikrmuje bakterie, které zápach z úst způsobují, ty se pak rychleji a snadněji množí.

Cukrovka

Zápach z úst způsobují také chemikálie v krvi. V té se hromadí kvůli cukrovce toxiny, které jsou vylučovány potem a právě v dechu. Někteří přirovnávají zápach z úst při cukrovce k pachu kvasícího ovoce, podle jiných připomíná spíš aceton.

Vedlejší účinek léků

I některé léky mohou způsobovat zápach z úst. Hlavně tehdy, když vysoušejí ústní dutinu. Podle Daily Mailu jde hlavně o léky na krevní tlak, antihistaminika a antidepresiva. Pokud se zápach z úst objevil až po nasazení nových léků, požádejte lékaře, aby vám napsal jiné.

Vsugerováváte si to

Belgičtí odborníci přišli se zajímavým zjištěním. Z 2000 pacientů, kteří si na špatný dech na zubní klinice stěžovali, celých 16 % vůbec problémy se zápachem z úst nemělo. Prostě si problém vsugerovali.

Profesor Allaker uvádí, že se jedná o takzvanou halitofóbii. Projevuje se mimo jiné tak, že si lidé při mluvení zakrývají ústa, protože jsou přesvědčeni, že jim zapáchá z úst. Také se u nich často objevuje nadměrná ústní hygiena.

Daily Mail radí jednoduchý test, jak poznat, zda vám opravdu z úst zapáchá: Olízněte si zápěstí, počkejte deset vteřin a pak přičuchněte.

ČTĚTE TAKÉ:

Trápí vás zápach z úst? Zbavte se ho!
Smrdí vám z úst? Důvod může být velice vážný!

TAJEMSTVÍ: Co se stane, když budete dvakrát denně masírovat tento bod na lýtku? Může vás to zachránit