Věda

Tajuplné volání z vesmíru "Wow!" Vědci ho rozluštili po 40 letech

Zdroj: NASA

Záhadný signál z vesmíru zachycený před 40 lety mátl hlavy vědcům po celém světě a inspiroval lidi k vytvoření celé řady teorií, o co skutečně jde. Podle některých šlo o zprávu od mimozemšťanů, jiní připisovali zvukovou stopu zatím neznámému elementu. Zdá se, že jeden z vědců nyní konečně záhadu vyřešil, celou dobu šlo o kometu.

Výzkum publikovaný v časopisu Washingtonské akademie věd uvádí, že kometa 266/P Christensen má stejnou emisi a byla v odpovídajícím místě, když se signál objevil. S hypotézou přišli vědec Antonio Paris ve spolupráci s Centrem pro výzkum planet a pro její ověření uskutečnili 200 pozorování.

Signál se objevil 15. srpna 1977, zachytilo ho "Velké ucho", což byl teleskop observatoře státní univerzity v Ohiu. Trval celkem 72 sekund. Šlo o nejsilnější signál, který se do té doby podařilo zachytit a vrcholil na frekvenci 1 420 MHz. Signál získal jméno díky poznámce Jerryho R. Ehmana na okraji vytištěných výsledků.

Až dosud se nikomu nepodařilo přesně vysvětlil, co signál vyslalo. Podle dřívějších hypotéz mohlo jít o jednu zprávu, nebo se zdroj zvuku přesunul jinam, protože se ho nedařilo znovu zachytit. Dlouhých 40 let se vědci snažili původ signálu vysvětlit. Kromě mimozemšťanů přišli lidé s celou řadou teorií, podle nich mohlo jít například o odražený signál od trosek ve vesmíru, další vysvětlení říkalo, že šlo o komunikaci mezi vojenskými zařízeními, vše se ale postupně vyvracelo.

Před rokem přišel astronom Antonio Paris s hypotézou, že původcem signálu je jedna ze dvou komet, které se v oblasti v roce 1977 nacházely, šlo o 266P/Christensen a P/2008 Y2 (Gibbs). Kometa 266P se do stejné oblasti dostala během minulého ledna, Paris proto neváhal a začal oblast znovu zkoumat. A skutečně opět signál zachytil.

Paris po zachycení signálu o stejné frekvenci pocházejícího z komety 266P svůj desetimetrový teleskop posunul o 1° a signál zmizel, když kometu opět zaměřil, signál se znovu objevil.

Kvůli potvrzení astronom zkoumal, jestli i další komety vysílají podobné signály. K potvrzení zaměřil tři další komety P/2013 EW90 (Tenagra), P/2016 JI-A (PANSTARRS) a 237P/LINEAR. U všech se podle studie objevil signál o frekvenci 1420 MHz.

"Díky tomuto výzkumu jsme došli k závěru, že je kometární spektrum detekovatelné na frekvenci 1420 MHz a také k tomu, že signál Wow! z roku 1977 byl přírodního původu z tělesa ve sluneční soustavě," uvádí Paris ve studii.

klma, TN.cz