Uplynulá zima se silničářům velmi prodražila. Údržba silnic a dálnic stála kolem jedné a půl miliardy korun. Některé kraje, jako například Liberecký, Zlínský, nebo Královéhradecký zaplatily o miliony více než v minulých letech. Nejvíc soli se sypalo v lednu a náklady stoupaly i kvůli tomu, že sníh se musel z obcí a měst odvážet.
Mnohahodinové koukání do bílé tmy, neustálé ataky větru ve sněhové bouři a pak ještě nadávky od řidičů. Silničáři to mnohdy nemají jednoduché. Letos si nejvíc užili v lednu a začátkem února, sněhová kalamita se vrátila několikrát.
Každý silničář má stanovený úsek, který během směny musí udržet sjízdný. Občas to ale byl boj s větrnými mlýny, jen co pluhy odhrnuly sníh, mohly začít znovu.
V Královéhradeckém kraji silničáři udržují silnice v Krkonoších i Orlických horách. Za zimu tam sypače a pluhy najezdily 550 tisíc kilometrů, to je jako by po rovníku objely čtrnáctkrát zeměkouli. Stálo je to o 14 milionů víc než vloni.
Na silnice a dálnice po celé republice dopadly inertní materiály, sůl a solanka za přibližně miliardu a půl. “Na dálniční síti jsme za letošní zimní sezónu najeli s přesně 447 tisíc kilometrů a použili jsme 33 tisíc tun soli,“ spočítal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Na silnicích první třídy dosáhly najeté kilometry hodnoty 1 238 000, při tom se využilo 83 tun soli.
Sněhu bylo občas tolik, že musel pryč z měst, aby neochromil dopravu. Končil na polích nebo v řekách. To vše náklady zvyšovalo. Zimou ale pro silničáře práce zdaleka nekončí. Zimní nástavby jsou sice odstavené v garážích, ale podvozky jsou osazené těmi, které se používají k letní údržbě.