Jako z jiného světa! Vědci objevili speciální žraloky, kteří ve tmě září

Zdroj: Enex

Novozélandský národní institut NIWA ve středu přišel s překvapivým oznámením. Vědci objevili hned tři speciální druhy žraloků, kteří ve tmě září. Žijí stovky metrů pod hladinou moře a loví menší žraloky i korýše.

Výzkumníci na zářící žraloky narazili v oblasti Chatham Rise na východ od Nového Zélandu v lednu loňského roku. Největším objevem je pro ně světloun Bonnaterrův (Dalatis licha), který je současně největším známým obratlovcem produkujícím světlo. Jak informuje portál BBC, tvor dosahuje délky až 180 centimetrů.

Mořští biologové se s těmito druhy žraloků už v minulosti setkali, netušili ale, jaké speciální vlastnosti mají. Vůbec poprvé u nich identifikovali fenomén bioluminiscence - tedy schopnost vydávat světlo.

Výzkumníci předpokládají, že záření má žralokům pomoct s maskováním před případnými predátory. Další variantou je, že bioluminiscenci používají k osvětlení mořského dna při lovu. Světlo vydávají díky fotoforům, tedy buňkám umístěných přímo v kůži.