Ekonom

Ekonomové: Výrobci tajně zmenšují balení potravin, může za to růst cen

Ekonomové: Výrobci tajně zmenšují balení potravin, může za to růst cen
Zdroj: Profimedia

Výrobci potravin mohou kvůli blížící se velké inflaci nenápadně zmenšovat balení či gramáž. Podle ekonomů se tak mohou totiž vyhnout zdražení svých produktů, aby zákazníka od koupě neodradili. Zákazník si ovšem i tak pohorší, protože za stejnou cenu dostane méně.

Českou republiku kvůli stoupající inflaci zřejmě čeká velké podzimní zdražování potravin, které postihne vše od kávy přes sušenky až po plechovkové pivo. Potraviny se zatím držely spíše stranou velké vlny zdražování. Celková inflace ale může ještě do konce letošního roku opět stoupnout a potraviny se už zdražování nevyhnou.

"Zákazník tak musí být na pozoru. Výrobci potravin a nápojů v čase citelné inflace často raději potají zmenšují gramáž nebo objem, aby cenovým zdražením zákazníka od koupě neodradili. Zákazník si ovšem i tak pochopitelně pohoršuje. Za stejnou cenu dostává méně," uvedl ekonom Lukáš Kovanda.

Světové ceny potravin vylétly v květnu meziročně o více než 40 procent a od té doby se každý měsíc cenový růst drží nad 30 procenty. Podle ekonomů růst cen potravin dorazí s největší pravděpodobností i do Česka. Aktuálně celosvětově nejvíce rostou ceny olejů, cukru, obilovin a cereálií.

"Tyto potraviny tvoří klíčové složky průmyslově vyráběných potravinářských produktů, takže proto velké potravinářské společnosti jako Nestlé právě ohlašují výrazné podzimní zdražení," dodal Kovanda.

Související obsah

​A zdražují i ostatní suroviny, které jsou potřebné k výrobě a distribuci základních potravin. Ceny navíc ovlivňují i změny klimatu, které tento rok například přispěly ke zdražení kávy. Za hrnek kávy si tak můžete připlatit až o 20 procent.

Výrobci potravin v posledních letech proto zintenzivňují praxi nenápadného zmenšování objemu výrobků, snižování gramáže či ubírání procent alkoholu tak, aby nemuseli zvyšovat cenu. 

Související obsah

​"Jedná se o praxi takzvané ‘smrskflace‘, při které sice cena potravinového nebo nápojového výrobku zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává právě objem, gramáž nebo kvalita výrobků. Zákazník tak za stejnou cenu kupuje méně, takže si pohorší podobně jako při cenové inflaci," vysvětlil Kovanda.

V ČR v uplynulých letech přišly o deset gramů tyčinky Deli nebo Snickers. Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 gramů a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů. Tento fenomén se ale netýká jen čokoládových tyčinek a cukrovinek, ale i alkoholických nápojů, chipsů, kakaa, a dokonce i výrobků kosmetiky nebo mycích prostředků.

Jan Houška, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Krátká zpráva

Televizní noviny se těší vysoké sledovanosti

TV Nova potvrdila pozici jedničky na televizním trhu, když její hlavní zpravodajská relace Televizní noviny zaznamenala minulý týden v pondělí rekordní podíl na sledovanosti. Televizní noviny dosáhly ve všední dny minulého týdne průměrného podílu na sledovanosti 39,93 % diváků v CS 15 – 54. V kategorii 4+ sledovalo Televizní noviny každý všední den průměrně 1 570 000 lidí. Rekordní podíl na sledovanosti v letošní podzimní sezóně zaznamenaly Televizní noviny v pondělí 22. listopadu 2021, když dosáhly 43,27% share v cílové skupině 15 – 54. Nejsledovanějším pořadem televizního trhu uplynulého týdne v hlavních cílových skupinách se staly Televizní noviny ze čtvrtka 25. listopadu 2021 – nenechalo si je ujít 1 695 000 diváků starší 4 let.

Krátká zpráva

V Hrabalově chatě bude muzeum

Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo odkup chaty Bohumila Hrabala v Kersku. Chatu, ve které spisovatel žil a tvořil, odkoupí kraj za 9 900 000 Kč. Cílem je otevřít toto významné místo veřejnosti a vybudovat expozici připomínající Hrabalův život, tvorbu i vztah k rekreační osadě Kersko. V plném provozu by výstava v chatě měla být v roce 2024.

Píše se na Deník.cz