Česká letecká společnost Smartwings dopravila norskou výpravu na stanici v Antarktidě. Přistání na Troll Airfield na severním cípu kontinentu se uskutečnilo ve středu dopoledne a stroj typu Boeing 737 MAX zde přistál vůbec poprvé.
Let si u Smartwings, jejichž dceřinou společností jsou i České aerolinie, objednala společnost Aircontact pro dopravu členů Norského polárního institutu na jejich základnu, která se nachází 235 kilometrů od moře ve východní části pobřeží princezny Marthy v Zemi královny Maud v Antarktidě a věnuje se monitorování životního prostředí a klimatu.
Samotná vzletová a přistávací dráha je vybudovaná přímo na ledovci v nadmořské výšce 1 232 metrů. "Let za jižní polární kruh proběhl bez komplikací. Boeing 737 MAX společnosti Smartwings registrace OK-SWB vzlétl z norského Osla a směřoval do jihoafrického Kapského města, odkud zamířil na Antarktidu. Letadlo urazilo 15 680 kilometrů. Samotný let na trase Kapské Město – Troll Airfield trval 6 hodin. Na Antarktidě letadlo strávilo zhruba 2 hodiny, aby posléze zamířilo znovu přes Kapské Město do norského Osla," informovala mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
Podle Smartwings posádka letadla dostávala průběžně během letu prostřednictvím datalinkové komunikace a satelitního telefonu zprávy o počasí a způsobilosti letiště. K přistání a vzletu na letišti Troll Airfield slouží 3 kilometry dlouhá a 60 metrů široká dráha pokrytá ledem.
"Ledová vrstva byla před letem změřena a analyzována. Povrch byl speciálně upraven a pracovníci Norského polárního institutu předem změřili brzdný účinek, aby bylo možné vzlétnout a přistát v souladu s předpisy a normami výrobce letounu při dodržení všech bezpečnostních parametrů," dodala Dufková.
Přistání na ledovci vyžadovalo vysoce specializovanou posádku, kterou tvořili tři zkušení kapitáni Smartwings, a to Tomáš Nevole, Jan Šťastný a Lubomír Malík.
"Na takový let je potřeba se důkladně připravit. Příprava trvala dlouhé měsíce předem, let i přistání proběhly hladce," prozradil Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel Smartwings.
Všichni členové posádky navíc absolvovali výcvik přežití v arktických podmínkách. Letoun byl vybaven polárními soupravami pro přežití včetně polárních oděvů pro posádku, navíc na palubě nesl některé důležité náhradní díly. Další let na Antarktidu by společnost Smartwings měla uskutečnit koncem února 2022.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz