Domácí

Jednoduchá pomoc? Seniorka musela kvůli příspěvku doložit 14 dokumentů

Jednoduchá pomoc? Seniorka musela kvůli příspěvku doložit 14 dokumentů
Žádost o příspěvek na bydlení Zdroj: TV Nova

Chcete si zažádat o příspěvek na bydlení? Pak vás pravděpodobně čeká shánění řady dokumentů a vyplňování množství formulářů a prohlášení. Takovou zkušenost měla i seniorka, která kvůli příspěvku na bydlení musela doložit hned 14 dokumentů.

V souvislosti se stále se zvyšující inflací ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) změnilo pravidla pro stanovení příspěvku na bydlení. V praxi to znamená, že si o ně může nově zažádat mnohem více lidí. Ti ale budou muset čelit nepřehlednému byrokratickému maratonu. K úspěšnému podání žádosti je totiž potřeba vyplnit řadu dokumentů.

Server podnikatel.cz absolvoval se seniorkou bydlící v družstevním bytě celý proces. K podání žádosti o příspěvek bylo potřeba doložit celkem 14 dokumentů. Jedna z žadatelek, kterou taktéž překvapilo množství formulářů, zveřejnila fotografii všech listin na svém twitterovém účtu. 

Související obsah

Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. "A teď si představte, že dva manželé v důchodu to vše dají dohromady a pak jim je sděleno, že nemají nárok. Je to vážně k zblití. Upozorňuji, že jen za nájem dají deset tisíc," komentovala množství dokumentů jedna z uživatelek twitteru. Kritika padla také na to, že mnoho údajů stát, nebo dokonce i samo ministerstvo, přitom k dispozici dávno má.

Celý proces se ministerstvo snaží zjednodušit možností vyplnit žádost on-line z domova a potřebné dokumenty vložit jako přílohy. V případě, že ale některý z nich zapomenete přiložit nebo jej špatně vyplníte, pak bude stejně nakonec nutné zajít osobně na úřad práce.

Vyplnění on-line žádosti má usnadnit video s pokyny, které MPSV umístilo na své webové stránky. Jenže samotný návod trvá dvacet minut. Pokud k tomu připočteme vyplňování dalších dokumentů a riziko chyby, kvůli které bude nutné zajít na úřad práce, nenabízí on-line vyplnění výraznou časovou úlevu.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) přitom zjednodušení sliboval už na konci února. S dotazem, jak dlouho proces potrvá, se redakce TN.cz nyní obrátila na ministerstvo.

"Intenzivně nyní připravujeme návrh změn v zákoně o státní sociální podpoře, které jsou nutné ke zjednodušení dokládání nároku na příspěvek na bydlení. Schválení změn ale závisí na legislativním procesu, nyní počítáme s jejich účinností v termínu od 1. 7. letošního roku," uvedl mluvčí MPSV Jakub Augusta.

Co všechno k vyplnění žádosti potřebujete? V prvé řadě občanský průkaz a rodný list v případě, že v občance nemáte uvedeno rodné příjmení. Dále připojíte doklad o výši čtvrtletního nájmu, a to za každou osobu, která v bytě bydlí. Pokud vy nebo další lidé v bytě nemají příjem, vyplní tzv. Prohlášení osob, které nemají příjmy rozhodné pro nárok na dávky. 

Potřebovat budete i doklad o výši nákladů na bydlení. V něm vyplníte výši nájmu i záloh za energie. Tyto výdaje je nadále nutné doložit nájemní smlouvou, smlouvami na odběr energií a jeho vyúčtováním. Pokud nebydlíte v podnájmu, doložíte místo nájemní smlouvy dokument, který odpovídá vaší situaci. Může jím být výpis z katastru nemovitostí, podnájemní smlouva či smlouva o zřízení služebnosti.

Související obsah

Máte-li děti, budete potřebovat dále potvrzení o nezaopatřenosti dítěte. To se podává v momentě, kdy dítě dosáhne 15 let věku nebo ukončí povinnou školní docházku. K tomu využijete například potvrzení o studiu či zdravotním stavu dítěte.

Jste-li cizinec vy nebo někdo s kým byt sdílíte, potřebujete ještě buď pracovní smlouvu, nebo potvrzení o pobírání dávek v nezaměstnanosti nebo nemocenské.

Úplné pokyny k potřebným dokumentům naleznete na stránkách ministerstva práce a sociálních věcí.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz