Domácí

Tipy na výlety: Nejlevnější atrakce na Lipně. Projet se můžete přívozem

Víte, jaká je nejlevnější atrakce na Lipně? Je to přívoz. Loď, která vozí lidi i auta z jedné strany vodní plochy na druhou. Štáb televize Nova lipenské přívozy zmapoval a zjistil třeba, kdo sedí za kormidlem nebo zda může být plavba nebezpečná.

Natálie Labajová si na přívozu užívá svou letní brigádu. Loď z Frymburku do osady Frýdava kormidluje její táta. "Táta je kapitán, já jsem lodník," popsala. 

S Antonínem Labajem se lidé na Lipně mohou cítit opravdu bezpečně. Muž, který má vystudovanou ochranu obyvatelstva a krizové řízení, dokáže s jistotou kormidlovat svého Hraničáře a také ošetřit lidem různá zranění. "V minulosti jsem jezdil na záchranné službě, takže co se týče poskytování první pomoci, to tady využijeme," vysvětlil.

Lodní zkoušky na přívoz jsou náročné a složit je trvá minimálně rok. Kdyby si na místo kormidelníka sedl kapitán z parníku, nejspíš by prý chvíli tápal, jak se loď ovládá. "Náš přívoz je specifický v tom, že má čtyři lodní šrouby, čtyři vrtule a čtyři kormidla. Každé kormidlo se ovládá zvlášť, máme tady čtyři páčky. Levé, pravé a zase směr doleva a doprava," sdělil pan Labadaj.

Související obsah

Hraničář vozí lidi po trase dlouhé 400 metrů za 25 korun na osobu. Nejdelší svezení přívozem je možné z Dolní Vltavice do Kyselova. Úsek dlouhý 1,5 kilometru zdolá přívoz Šumava zhruba za osm minut a zaplatíte za to 40 korun. Může ale plout i 15 minut, když fouká špatný vítr.

"Když se to rozfouká, tak jsou vlny, které jsou vysoké i metr a půl. A v tom přistát je docela umění," prohlásil kapitán přívozu Dolní Vltavice Martin Dobrovodský. "Když nás to chytne na vodě, tak se s tím musíme nějak vypořádat," dodal. 

Před sedmi lety 25letý kapitán začínal jako brigádník a už u toho zůstal. V práci se prý nikdy nenudí. Na přívozu zažil už i svatbu. Kvůli obřadu musel s lodí zvolit šikmější trasu než obvykle. "Kvůli katastru. Tady je rozdělený přímo katastr mezi Frymburkem a Dolní Planou. A jelikož přijeli z Horní Plané, tak jsme museli jet směr Horní Planá," vysvětlil.

Související obsah

Přívoz z Dolní Vltavice využívají hlavně turisté. Třeba jako školáci z Čechtic, kteří dorazili do přístavu chvíli po odplutí. Martin Dobrovodský se pro ně vrátil. "Je to tady moc hezké, fakt se mi to tu líbí, asi sem pojedeme s kámošem na ryby," řekl Matěj Komínek z 9.B.

Nejvíc práce na Lipně ovšem zastane loď Pionýr. Přívoz, který jezdí mezi Horní Planou a Bližší Lhotou už od šesti od rána, je důležitou spojkou, která převáží hlavně zemědělce, pendlery a obyvatele. "U nás ve Lhotě nic není, tak jezdím na nákupy dvakrát třikrát v týdnu, na kafíčko za kamarádkou nebo na procházku na druhou stranu po cyklostezce a tak," sdělila paní Jiřina Korychová.

Za sezonu, která končí až prvním silným ledem, se sveze i 120 tisíc lidí. "Tahle loď se nejvíc nadře. Je nejstarší a nejvíc se nadře," uvedl její kapitán Karel Kukačka. "Je to ročník 71, to znamená 51 let," doplnil.

Související obsah

Karel Kukačka kormidluje už svoji 27. sezonu a na přívoz se mu podařilo naložit už leccos. "Traktory, valníky, velké nakladače, lisy, obracečky, všechny zemědělské stroje, nákladní automobily, všechno, co je možné na tu délku naši, tak to jsme schopni převézt," popsal.

Kapitánovi, který je jinak nadšený motorkář, se zatím vždycky podařilo dopravit své pasažéry na druhou stranu v pořádku, i když drobné komplikace už samozřejmě zažil. "Stalo se nám třeba, že jsme odvezli malé děti bez rodičů, že jsme odvezli auto, když si pán zamkl a šel si teprve koupit jízdenku. A my jsme nevěděli na druhé straně, co s tím, protože nebylo možné složit všechna ostatní auta, když bylo to přední zamčené," zavzpomínal.

Všechny tři přívozy jezdí podle jízdního řádu zhruba jednou za hodinu, ale v létě si jejich motor moc neodpočine. Když kapitáni vidí velkou skupinu, převezou ji i v mezičase.

Šárka Loukotová, kdu, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz