Domácí

Supermarkety musí kvůli drahým energiím šetřit. Řekly, jak to dopadne na zákazníky

Supermarkety musí kvůli drahým energiím šetřit. Řekly, jak to dopadne na zákazníky
Nákup v supermarketu, ilustrační foto | Zdroj: Profimedia

Rostoucí ceny energií netrápí jenom české domácnosti. Náklady na energie rostou také velkým obchodním řetězcům, jako je Penny nebo IKEA. Jsou tak nuceny přijímat úsporná opatření, aby své náklady snížily.

Rychle se zdražující energie řeší už i velké obchodní řetězce. Vytápění i osvětlení rozsáhlých prodejen je totiž čím dál dražší. A s tím, jak se blíží zima, jsou problémy s vysokými cenami čím dál akutnější.

Většina obchodních řetězců, které provozují své prodejny v Česku, se proto na letošní topnou sezónu důkladně připravuje. Chystají tak ve svých prodejnách snížení teploty i zkrácení doby, kdy mají rozsvícená světla. Způsobů, jak ušetřit, však mají více.

Vytápění

Mezi nejběžnější způsoby šetření patří vytápění na nižší teploty. Mnohé firmy tak neplánují ve svých prodejnách vyšší teplotu než 20 stupňů. "Jedna z uvažovaných variant, kterou bychom mohli zvolit, je snížení teploty vytápění asi o 2 stupně. Konkrétní scénáře jsou však u našich obchodních domů různé a závisí na technickém zázemí," uvedl mluvčí společnosti IKEA Petr Šašek.

Související obsah

Nižší teploty připouští také síť prodejen TESCO. "Teplota v zimních měsících bude na prodejních plochách nastavena na 18 stupňů. Nejedná se však o změnu oproti minulému roku," sdělil mluvčí firmy TESCO Michal Kuzmiak.

Vytápění však není tím jediným, kde hrají ceny plynu velkou roli. Drahý plyn představuje problémy také pro pekárny v prodejnách Albert. "Řešíme dopad cen plynu a snížení spotřeby našich vlastních pekáren. Samozřejmě jednáme také s dodavateli kvůli zajištění kontinuity dodavatelských řetězců," zmínil ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.

Elektřina

Kromě plynu musí řetězce řešit také drahou elektřinu. Jejím největším žroutem jsou v mnoha případech světla v prodejnách. Právě na ně se obchody často zaměřují, když potřebují snížit spotřebu.

Například TESCO, které za posledních 6 let údajně snížilo svou spotřebu energií o 40 procent, sází na úspornější osvětlení. "Mezi zavedená řešení patří například výměna osvětlení za LED zářivky, systém řízení hladiny osvětlení a automatického stmívání nebo rekonstrukce vzduchotechniky," vysvětlil za TESCO Kuzmiak.

Své osvětlení modernizuje také řetězec Penny. "Každý rok přestavujeme okolo 70 prodejen a letos plánujeme modernizaci celé sítě dokončit. Na všech modernizovaných prodejnách máme LED osvětlení. Využíváme také úspornější a modernější chladicí a mrazicí technologie," řekl mluvčí sítě Penny Tomáš Kubík.

Související obsah

Do modernizace jedné takové prodejny však musí řetězec investovat velké množství peněz. Podle Kubíka se tato cena počítá na miliony. Celkem společnost do modernizace investovala 1,5 miliardy korun.

V případě prodejce nábytku JYSK je tato modernizace hotová. Firma proto na letošní zimu neplánuje ve svých prodejnách žádná mimořádná opatření. "Úsporné osvětlení je ve všech prodejnách JYSK už několik let standardem, osvětlení výkladů a loga je v noci vypnuté," vysvětlila mluvčí JYSKu Zuzana Rafajlovič.

Velmi oblíbenou možností je také omezení nočního svícení. Běžně totiž prodejny mají alespoň část svého osvětlení zapnutou celou noc. Jde například o reklamy nebo světla na parkovištích.

Související obsah

Proti tomuto plýtvání bojuje řetězec Lidl. Reklamy i parkoviště budou nově osvícené pouze 15 minut po skončení otevírací doby. "V prodejnách po otevírací době používáme tzv. třetinové osvětlení, což je dostatečné pro činnosti vykonávané po zavření prodejny. Naším cílem je zajistit minimální dostatečné světlo během nočního vybalování a neplýtvat zbytečně energií," vysvětlil mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Také supermarkety Globus cílí na plýtvání elektřinou v nočních hodinách. "Jedná se například o změny v nočním úklidu a jeho organizaci, doplňování zboží a dojde také ke snížení intenzity nočního osvětlení. Veškerá plánovaná opatření připravujeme tak, aby je běžný zákazník nijak nezaznamenal," slíbila mluvčí firmy Globus Aneta Turnovská.

Alternativní zdroje

Vzhledem k rostoucím cenám elektřiny není divu, že se obchodníci snaží zařídit své vlastní zdroje. Oblíbeným způsobem je montování solárních panelů na střechy prodejen. "Díváme se na možnost vlastní výroby elektřiny. Provádíme například analýzu střešních ploch pro možnou instalaci solárních panelů. Také nakupujeme podíl zelené energie," informoval za Albert Mareček.

Na podobném projektu pracuje také Lidl. Ten na letošní zimu plánuje rozšířit své fotovoltaické systémy na logistické centrum v Buštěhradě, od kterého si slibují výkon solárního panelu 1 megawatt-peak. Panely osází také desítky prodejen, přičemž od každé se očekává výkon 150 kilowatt-peaků.

Watt-peak je jednotka, která se používá k měření výkonu solárních panelů. Panel o výkonů 1 kilowatt-peak dokáže za rok vyprodukovat zhruba 1 000 kilowatthodin ročně. Pro srovnání, roční spotřeba elektřiny u průměrné české domácnosti činí asi 3 megawatthodiny, uvádí ČEZ.

Solární panely už teď můžete vidět na některých prodejnách Penny. "Na 12 prodejnách a dvou logistických centrech máme instalovány solární panely. Do konce letošního roku počítáme s instalací minimálně na šesti dalších prodejnách," řekl za Penny Kubík.

TN.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz