Pravidelná konzumace vysoce průmyslově zpracovaných potravin zvyšuje riziko infarktu anebo mrtvice až o 70 procent – s tím přišel 20 let trvající výzkum amerických lékařů. Podle jejich zjištění se nám během let proměnil jídelníček – hlavně proto, že prý máme méně času vařit doma.
Až 50 procent jídelníčku průměrného Evropana podle výzkumu tvoří ultrazpracované potraviny. U Američanů je to dokonce procent 80.
„Navštěvuji pravidelně lékaře, ale jinak nic pro své zdraví nedělám,“ přiznává jeden z respondentů TV Nova. Jiný tvrdí, že se snaží alespoň co nejlépe jíst.
Americký výzkum odhalil, že každá přidaná porce průmyslového jídla denně zvyšuje riziko mrtvice a infarktu. „Při pravidelné konzumaci průmyslově zpracovaného jídla se riziko vyšplhalo téměř na 70 procent,“ uvedl kardiolog Texaské univerzity v Austinu a hlavní autor výzkumu Amier Haidar.
Vědci během výzkumu potraviny rozdělili do čtyř kategorií, a to podle míry průmyslového zpracování. Nejhorší jsou podle dat potraviny s přidanými látkami, které zlepšují chuť, barvu a také trvanlivost. Jsou to třeba slazené nápoje, sladkosti, slané pochutiny a některé uzeniny.
„Je uzenina a uzenina. Dneska bych řekl, že je hodně obstojných produktů, kde máme víc jak 90procentní zastoupení masa,“ míní výživový poradce Vojtěch Urban.
Do dalších dvou kategorií zpracovaných potravin patří například sýry, některá konzervovaná zelenina, oleje a máslo. Jíst bychom je podle vědců rozhodně neměli každý den.
„Jíst stravu založenou zejména na dostatku bílkovin, vlákniny a dostatku omega-3 a omega-9 tuků,“ radí František Knobloch, molekulární biolog a odborník na dlouhověkost. Výzkum přišel také na to, že lidé častěji sahají po zpracovaných potravinách i kvůli úspoře času.
Nemůžeme úplně všechny zpracované potraviny házet do jednoho pytle, říká Šindelář (13/6/2026):
Sledujte Televizní noviny bez reklam na Oneplay.cz