Dvanáct nízkopodlažních tramvají stojí v depech v Praze, Brně a polské Poznani. Jsou nepoužitelné, i když dopravní podniky všech tří měst za ně zaplatily každý zhruba sto milionů korun. Koupily je před více než deseti lety od podniku ČKD, ten ale zkrachoval. Za tramvaje, které mají jízdní problémy, tak nikdo necíti zodpovědnost.
"Tramvaje byly v rámci zkušebního provozu využity naposledy zhruba před čtyřmi lety," říká Hana Pohanová mluvčí brněnského dopravního podniku.
Podle řidičů je problém především s brzdami. Tramvaj sice ve stanici zastaví, ale už se nerozjede. Brzdy totiž blokují kola. Nízkopodlažní tramvaje přitom dokáží mnoha lidem ulehčit život.
Dopravní podniky za tramvaje přitom zaplatily obrovskou sumu
"Celková pořizovací hodnota byla sto milionů korun," upřesňuje Michaela Kuchařová, mluvčí pražských dopravních podniků. Dopravní podniky v Praze a Brně tramvaje koupily od ČKD. Když podnik zkrachoval, jeho velkou část v konkurzu odkoupila firma Siemens. Ta prý ale s nepoužitelnými tramvajemi nemá nic společného.
"My jsme pouze v roce 2002 koupili od správce konkurzní podstaty vybraná aktiva jako pozemky a stroje a s tramvajemi RT6N1 nemáme nic společného," vysvětluje se Petr Sedláček, mluvčí společnosti Siemens.
Zásadním problémem reklamace je, že firma ČKD padla do konkurzu a nemá nástupníka. Dopravní podnik hlavního města Prahy už začal jednat s firmami, které by tramvaje uvedly do provozu. Ty zatím stojí v depu a každým dnem ztrácejí na ceně.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz