Blýská se na lepší časy. Na opravy mostů v havarijním stavu by mělo podle ministerstva dopravy mělo jít mnohem víc peněz, než do teď. Během pěti let by na rekonstrukce mělo padnout více jak 11 miliard korun.
To přivítalo sdružení, které před dvěma lety připravilo petici Mosty, věc veřejná. Sepsalo ji několik set architektů a stavbařů, aby upozornili na katastrofální stav mostů v České republice. Na ministerskou odpověď čekají autoři petice už dva roky.
Na ministerstvu o problému vědí
Ministerstvo o špatném stavu mostů ví, a ví i o petici. Podle dnešního vyjádření se mostům blízká na lepší časy. Změnit by to měl větší přísun peněz do státního fondu dopravní infrastruktury. Ten se stará o opravy dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy.
Do roku 2010 by mělo padnout na rekonstrukce mostů kolem 11 miliard. Více peněz na mosty přivítalo sdružení, které v roce 2005 sepsalo petici mosty věc veřejná.
Problém je ale v tom, že peníze putují jen na opravy mostů na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích prvních tříd. Ty patří totiž státu. silnice druhé a třetí třídy patří krajům a obce pak hlídají mosty na místních komunikacích. Kraje a obce přitom mají smůlu a musí si peníze najít sami. Poničené mosty dostaly od státu.
Mostů v havarijním stavu je požehnaně
V Česku je v havarijním stavu 300 mostů, včetně mostů na dálnicích či silnicích 1. třídy. "Ten stav mostů v České republice se skutečně zhoršuje den ode dne," řekl TV Nova organizátor petice František Menšík.
V havarijním stavu jsou například některé mosty a dálniční nadjezdy na dálnici D1. Kvůli dopravnímu zatížení se letos například dvakrát zbortil most ve Volči v Pardubickém kraji. Můžou po něm jezdit jen vozy do 3,5 tuny, řidiči značení nerespektují. Ve špatném stavu jsou i některé pražské mosty. Štefánikův most se opravuje letos. Podobně jsou na tom Libeňský a Hlávkův most. Jejich rekonstrukce se také plánují. Nejrozsáhlejší opravou bude soumostí sedmi mostů v částce 600 milionů korun.
V ČR je zhruba 16700 mostů. jejich technický stav se kontroluje 2x do roka. Jednou za pět let pak probíhá jejich rozsáhlá revize. K technickému stavu českých mostů se pozornost obrátila po katastrofě v americkém městě Minneapolisu, kde se před několika dny zřítil most přes řeku Mississippi.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz