Evropská komise se rozhodla rázně zakročit proti klamavé reklamě a agresivním obchodním praktikám. Vydala černou listinu reklamních způsobů. Ty jsou od středy v Evropské unii zakázány. Přestože jsou závazné pro všechny členské země, řada z nich se v Česku stále používá.
Rok 2005: Davy lidí naletěly na nabídku výrazně zlevněného zboží. V regálech řetězce Carefour ale bylo jen pár kusů.
Takové jednání unie nazývá vábivou reklamou a zakazuje ji. A toto je další praktika. Schránky stále plní dopisy, ve kterých vám někdo oznamuje, že jste vyhráli peníze. Aby vám je mohli vyplatit, musíte si koupit něco z přiloženého katalogu.
Podobné zkušenosti mají tisíce lidí. Výhru cen v reklamě teď unie zakazuje. Obchodníci také rádi zboží rodičům vnucují tím, že oslovují jejich děti.
Tyto a další praktiky jsou teď na černé listině. Spotřebitelé tak dostanou do ruky další zbrań, jak hájit svá práva. Na této černé listině je jich více než třicet. Řada z nich se u nás stále používá.
V česku se tak nekalí obchodníci ještě tyto Vánoce bát nemusejí. Naši zákonodárci totiž evropskou novelu do zákona připojit nestihli.
Novela už ale leží v Senátu. Podepsat ji musí ještě prezident. Podnikavcům používajícím nekalé reklamní způsoby by podle ministerstva mělo v česku sklapnout až na začátku příštího roku.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz