Komedie Jak se krotí krokodýli populární režisérky dětských filmů Marie Poledňákové prošla před dvěma lety kiny, poté se dostala na DVD nosiče a brzy bude mít premiéru i na televizní obrazovce. TV Nova tento film vysílá v sobotu 22. března ve 20 hodin.
Komedie Jak se krotí krokodýli vypráví o čtyřčlenné rodině Rychmanových. Tatínek Luboš (Miroslav Etzler), který pracuje v Alpách jako záchranář, přijíždí domů do Prahy mnohem dřív, než původně slíbil. Jeho osmiletá dcera Amálka je nadšena, a tak odmítne jet na školu v přírodě, aby si užila tatínka. Luboš se vypraví do školy, aby Amálku omluvil, ale dopadne to tak, že nakonec jede do Vysokých Tater s celou dvacetičlennou třídou druháků jako zdravotní doprovod. Své manželce baletce Anně (Ingrid Timková) slíbí, že je to jen na pár dní, ať tedy odjede na chalupu, kam za ní určitě přijede Řetězec náhod a nedorozumění tomu však zabrání a do děje se kromě Amálky zapojí i její dospívající bratr Vašek (Jiří Mádl), svérázný děda Pepík (Václav Postránecký), rodinka Koudelkových v čele s Amálčiným kamarádem Vítkem, atraktivní učitelka Alice a řada dalších postav.
Zajímavosti
Natáčelo se z velké části ve Vysokých Tatrách, na Vysočině i ve švýcarských Alpách. Natáčení v Tatrách trvalo něco přes dva týdny a vznikly při něm všechny scény pobytu dvacetičlenné třídy na škole v přírodě s doprovodem paní učitelky Alice (Jitka Schneiderová), vychovatelky Boženky (Naďa Konvalinková) a tatínka Luboše Rychmana (Miroslav Etzler).
Točilo se přímo na horské chatě na Zeleném plese, kde ve skromných podmínkách bydleli nejen technici, ale také všech dvacet dětí, herečka Jitka Schneiderová, režisérka Marie Poledňáková a také představitel hlavní role Miroslav Etzler, který od počátku trval na tom, že bude bydlet v chatě s dětmi. Nakonec spal v místnosti přímo pod střechou, kde spala většina dětí.
Zbytek štábu bydlel v pohodlném hotelu Teniscentrum v Tatranské Lomnici. Pohodlí, kterého si užíval, ale bylo vykoupeno každodenní dlouhou, nepohodlnou, kamenitou cestou džípem anebo na korbě malého nákladního auta na Zelené pleso. I zkušení místní řidiči jezdili 8 kilometrů dlouhou trasu tři čtvrtě hodiny. Každý den se točilo většinou dlouho do noci a díky počasí to nebyla žádná selanka.
V Tatrách totiž filmaře zaskočila nevídaná nadílka sněhu. Jednu chvíli se zdálo, že se bude muset natáčení snad i zrušit. Ještě týden před plánovanou první klapkou nebyla cesta na Zelené pleso průchodná pro auta s technikou. Štábu pomohl místní lesník s malým bagrem, který pracoval ve dne i v noci, takže se dva dny před zahájením natáčení podařilo cestu prorazit. Pak se jako zázrakem objevilo slunce a ohřálo vzduch skoro až ke třiceti stupňům.
Přestěhovat téměř 70 lidí do oblasti Tater a tam je ubytovat nebylo snadné. Scénář zároveň předepisoval i natáčení ve vlaku, v němž děti odjíždějí na školu v přírodě do Tater. A tak se spojilo příjemné s užitečným a cestovní i natáčecí den se spojil v jeden. Ráno štáb nastoupil do vlaku a cestou do Popradu pořídil první záběry filmu.
Aby Miroslav Etzler nepletl dětským hercům hlavy, nechal si od nich hned od prvního setkání říkat jménem své filmové postavy Luboš. Aby si na něj děti zvykly, chodil už před začátkem natáčení i na dětské kostýmní zkoušky. V chatě na Zeleném plese pak spal v pokoji, kde se tísnilo u zdí šest postýlek, a nahoře na palandě vévodil místnosti coby Luboš a na dobrou noc jim vyprávěl horory, po kterých se prý nádherně bály. Děti si M. Etzlera tak oblíbily, že chlapec, který ve filmu hraje postavu žáka Konipase, za ním poslední den smutně přišel a zeptal se: "Lubo, mohl bych u tebe bydlet?"
Z Vysokých Tater se štáb přestěhoval na Vysočinu. Tam už počasí rozmary netrpělo, nepočítáme-li to, že výjimkou nebyla třicetistupňová vedra. Točilo se v obcích Bolechov, Blažejovice a Želiv. Tam si také odbyl svůj debut na filmovém plátně bavič Josef Náhlovský. Dostal malou roli traktoristy Jeníčka. Na venkovské tancovačce si dokonce zahrál na trombon a připletl se i do rvačky.
Záběry z úvodu a závěru filmu se točily ve švýcarských Alpách, konkrétně v Zermattu. I tam počasí filmaře pěkně vypeklo. Ještě při obhlídce před natáčením byl Mattherhorn krásně vidět, jakmile však filmaři vyndali kameru, schoval se do oblak a objevil se zase až za dva dny, kdy už natáčení skončilo. Kameraman Martin Duba ani režisérka nakonec ale nelitovali. Zatažená obloha a dobře viditelný alpský masív v pozadí utvořily daleko dramatičtější kulisu úvodním záběrům. Natáčelo se na stanici Air Zermatt a nechyběl ani let záchranářským vrtulníkem. Zatímco se natáčela scéna s Amálkou a Lubošem, v pozadí probíhala skutečná záchranná akce postaršího muže, který spadl do průrvy a vrtulník se natřikrát vracel pro něj, pro jeho dceru a pro jeho kolegy.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz