Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 24. 7. 2017
FOTO+VIDEO NEJ Česka

Rekordy české železnice! Podívejte se na unikátní místa

Zdroj: TN.cz

Česko je země plná zajímavostí, unikátů a rekordů. Dnes potěšíme hlavně fanoušky vlaků, pojďte se s námi podívat na česká železniční NEJ!

Jeden z opravdových unikátů se nachází v Jizerských horách, konkrétně mezi Tanvaldem a Kořenovem. Řeč je o ozubnicové železnici: "Naše dráha z Tanvaldu do Kořenova je výjimečná tím, že je na ní největší převýšení v České republice. Sklon tu dosahuje až 58 promile," popisuje unikát Pavel Šturm z Železniční společnosti Tanvald.

 

Dnešní moderní vlaky zvládnou toto převýšení s přehledem, dříve jim ale musela pomáhat tzv. ozubnice nebo jak se říká lidově zubačka. A najet s vlakem na ozubnici není pro strojvedoucího žádná legrace: "Strojvedoucí musí roztočit ozubnicový stroj na rychlost 5 km/h a zároveň snížit rychlost vlaku na stejnou rychlost. Až po nájezdu na ozubnici se přepne pohon pouze na ozubnicový a tím strojvedoucí může zvýšit rychlost a pokračovat dále po sklonu výš," popisuje Pavel Šturm.

 

142

GALERIE: Železniční NEJ Česka

Zdroj: TN.cz/Jakub Deml

Tanvaldská ozubnicová dráha - 2

Hodnocení:

 

A přesouváme se do Prahy. Mysleli jste si, že největším českým nádražím je pražské Hlavní nádraží? Tak to jste na omylu, co do rozlohy ho strčí do kapsy odstavné nádraží Praha-jih. To se nachází v pražské Michli, nedaleko Jižní spojky. Jak už název napovídá, slouží především pro parkování, údržbu a čištění vlaků.

 

Znatelně menší nádraží najdeme v jihočeské Bechyni. I tady ale mají jedno české prvenství. Elektrická dráha Tábor – Bechyně byla totiž první elektrifikovanou železniční tratí v Česku. V provozu je od června roku 1903.

 

 

A jen malý kousek od bechyňského nádraží se nachází další železniční unikát! Na tamním mostě Duha vede železniční trať 300 metrů přímo po silniční komunikaci, jedná se tak o nejdelší železniční přejezd u nás. Tento neobvyklý přejezd je chráněn výstražným zařízením pouze ve směru do Bechyně, auta jedoucí směrem z města tak mohou projíždět volně.

 

Dalším rekordmanem je poněkud nenápadná železniční stanice kousek od Vimperku. Na šumavské Kubově Huti se totiž nachází nejvýše položená železniční stanice u nás. Leží v nadmořské výšce 995 metrů nad mořem. A jen o kousek dál najdeme nejvýše položené místo na tuzemské železnici vůbec. Je jen o dva metry výše, než stanice na Kubově Huti.

 

Naopak nejníže položenou železniční stanicí u nás je Dolní Žleb. Nachází se jen pár metrů od břehu Labe v nadmořské výšce 127 metrů nad mořem. Stanice leží na trati spojující nedaleký Děčín s Německem, vlaky zde staví každou hodinu.

 

 

 

A když jsme u železničních rekordů, nemůžeme opominout ani unikát z Jindřichova Hradce. Jedna ze dvou posledních a zároveň nejdelší úzkorozchodná železniční trať u nás se nachází právě tady. Konkrétně spojuje Jindřichův Hradec s Novou Bystřicí a Obrataní: "Je to jediná úzkokolejná trať, která do dneška slouží svému původnímu účelu, tedy pravidelné dopravě osob i nákladů," popisuje Pavel Matlas z Jindřichohradeckých místních drah.

TN.cz/Jakub Deml

Diskuze

24.7. | 08:32 Zdenek Bušík
5
Náhlasit nevhodný komentář
S tou jedinou úzkokolejkou, ktterá slouží dodnes ssvému účelu nemáte pravdu. Dlouhodobě se opomíjí (záměrně ?) úzkokolejka z Osoblahy do Třemešné ve Slezsku. Jediným obdobím, kdy krátkou dobu nefungovala, byl konec války.......
Obchodní sdělení

Bohemia Apple