Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

dálnice

Asfalt, nebo beton? ŘSD se hádá s Jančurou o opravu D1

Mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a majitelem jedné z největších přepravních společností Radimem Jančurou se přiostřuje spor o to, jaký materiál použít při rekonstrukci dálnice D1.

Zatímco Radim Jančura prosazuje takzvanou asfaltovou  variantu dálnice D1, která by podle něj byla mnohem rychlejší a hlavně podstatně levnější, ředitelství silnic a dálnic tvrdí přesný opak. Na opravě "dé jedničky“ pomocí betonu se navíc shodlo 120 odborníků.

 

Zatímco asfaltová varianta, kterou prosazuje Jančura, by byla vzhledem k nutnosti odstranit jen vrchní poničenou část dálnice, mnohem rychlejší, u pokládání betonu je nutné odstranit i všechny podkladové vrstvy. To je ale tak vše, na čem se obě strany shodnou.

 

"Varianta takzvaného fragmentování znamená, že  se stávající dálnice lehce rozseká a překryje asi pěti vrstvami kvalitního asfaltu a takhle se může udržovat v podstatě tisíc let," říká Radim Jančura, majitel firmy Student Agency." To, že jsme se rozhodli pro pokládání betonových desek, je, že tu dálnici opravujeme na nějakých 30 let, tak aby 30 let sloužila. V okamžiku, kdybychom použili fragmentaci a asfalt, tak bychom tu dálnici museli za nějakých šest sedm let modernizovat znovu," oponuje Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.

 

 

Podle Radima Jančury by vyasfaltování D1 zabralo zhruba třetinu času, než současné betonování a co víc, stálo by prý polovinu peněz. Jen pro představu, kilometr nové dálnice dnes stojí zhruba 150 milionů korun.

 

Nicméně takzvanou betonovou variantu odsouhlasilo na 120 odborníků. Mnozí z nich přitom upozorňují na skutečnost, že D1 je ve stavu, kdy se prakticky musí stavět znovu a není tedy řešením ji nějak lacině záplatovat.

pet/ Zuzana Štíchová, Jakub Bystrzycki TN.cz