Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Pořadí zemí

Obří ostuda pro Česko! Podle studie máme horší silnice než Keňa

Dálnice D1 - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto
Eva Pavelková
Eva Pavelková
Aktualizováno 29.8. 2019 16:42

Silnice a dálnice v Česku jsou podle průzkumu World Economy Forum jedny z nejhorších v Evropské unii. Podle analytiků tím netrpí jen řidiči, ale také česká ekonomika. Tvrdí, že za to mohou malé investice státu do modernizace a výstavby dálniční sítě. Ministerstvo dopravy se prý snaží situaci zlepšit.

Kvalitu silnic a dálnic v různých zemích světa hodnotí World Economy Forum (WEF) tzv. indexem vnímání kvality silnic. Respondenti v průzkumu odpovídají na otázku, jak hodnotí kvalitu silnic v dané zemi - na škále od jedno do sedmi. Podle poslední studie z roku 2018 patří Česku v celosvětovém žebříčku 68. místo, což je například jen o šest příček před Pákistánem a osm za Keňou.

 

V rámci Evropské unie je šestá nejhorší, méně kvalitní dálnice mají podle obyvatel jen v Maďarsku, Bulharsku, Lotyšsku, Maltě a Rumunsku. Česko v žebříčku posledních několik let stagnuje. Naopak třeba Polsko, které začalo ve velkém investovat do silnic v roce 2010, se dokázalo zvednout o 1,5 bodu a před dvěma lety Českou republiku překonalo. Ještě více do silnic investuje Rumunsko.

 

Naopak nejlepší silnice mají podle průzkumu v rámci EU v Nizozemsku, následuje Portugalsko a Francie. V celosvětovém hodnocení se o první místo dělí Singapur a Švýcarsko. Nejhorší situace je v rozvojových zemích, jako jsou Mauritánie, Haiti či Demokratická republika Kongo.

 

 

Podle analytiků Raiffeisen Bank, která na žebříček upozornila, přitom kvalitnější silnice znamenají také vyšší hrubý domácí produkt (HDP). Zlepšení indexu o jediný bod odpovídá zvýšení HDP na obyvatele o téměř šest procentních bodů. Česko by se tak dostalo na úroveň Španělska.

 

Vláda v programovém prohlášení slíbila mezi lety 2018 a 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic. Do roku 2030 by měla být dokončena celá dálniční síť. To by ale znamenalo, že se ročně postaví 70 kilometrů dálnic, což se zatím nedaří.

 

 

Ministerstvo dopravy se ale hájí tím, že investuje i do silnic nižších tříd, které to potřebují. Státního fond dopravní infrastruktury navíc dostane pro příští rok pět miliard korun navíc.

 

"Se započtením peněz z EU to bude minimálně 87 miliard s možností dalšího navýšení. Prostředky poskytují i kraje a další vlastníci silnic. To jsou nemalé finanční prostředky a stav dopravní infrastruktury se postupně zlepšuje," sdělil mluvčí resortu František Jemelka.

 

GALERIE: Kvalita silnic ve světě

1
/
7
Zdroj: theglobaleconomy.com
Kvalita silnic ve světě - 1. - 20.

TN.cz