TEST YUKI 250 CSR EVO: jezdí jako po kolejích

Příjemný výkon, dobře ovladatelné šasi, moderní design, vodní chlazení, vstřikování paliva… co ještě na téhle motorce schází?

Co třeba super cena? Ani tady neztrácí YUKI 20 CSR EVO body. A navíc si můžete vymyslet barvu, třeba růžovou. Však jde také o speciální verzi Color Edition.


Dvěstěpadesátka Yuki CSR EVO se u nás už nějakou dobu prodává a dost se liší od všeho, co dosud přišlo z Číny. EVOluce se na ní podepsala značnou měrou.


Je příkladem vývoje motocyklu velkého čínského výrobce, zaměřeného na export. Zadání designu španělskému studiu, dohled na kvalitu výroby a zajištění evropské homologace jsou zásadní kroky, vedoucí k dobré pozici na evropském trhu. Nejen podvozek, ale i motor, který prodělal evoluci od původní Hondy CB 250 ke vstřikování paliva a ke kapalinovému chlazení, je dobrou vizitkou modernosti.

 

Moderně i ekologicky


Elektronické vstřikování paliva se stará o ekologický režim a neubírá výkon jako dřívější ekologické doplňky a nevzhledné katalyzátory. Proto se i výfuková soustava mohla navenek smrsknout do subtilní podoby se sportovním střihem, nezbytná komora je ukryta pod motorem.

 


Na motorce je jen to opravdu potřebné, včetně přístrojovky, která kupodivu postrádá otáčkoměr a tvoří ji jen strohý velký analogový tachometr s kontrolkami z barevných diod. Strohost ale dosud nepatřila k čínským motorkám a v případě Yuki CSR 250 naznačuje, že je něco jinak. Ona je totiž hodně jinak celá motorka. Je o generaci dál. A že by měl být problém s čínskou motorkou, která má motor krmený elektronicky řízeným vstřikováním? Ale proboha, vždyť právě Čína dodává elektroniku i výpočetní techniku do celého světa!

 


V testech jsme už měli z Číny i nějaký celkem dobrý skútr, nějaké zajímavé endurko, příjemnou cestovní stopětadvacítku, ale tohle je poprvé fakt pořádná motorka, i rozměrově dost velká na průměrného Evropana a dost dobrá. Sednete, zkusíte akceleraci, projedete pár zatáček je vám jasné, že je dobrá. Ne „dobrá za tu cenu“, ale dobrá jako tak.


Yuki CSR 250 je motocykl pohodlný na posaz pro výšku, tvar i tuhost sedla, má dobře funkční odpružení i tlumení kmitů. Pro jízdu ve dvou by hlavně přední vidlice snesla silnější pružiny, tuhost zadního odpružení je seřiditelná. Vibrace motoru nemají nepříjemnou úroveň, pro jejich potlačení je v gumových silentblocích upevněn motor i řídítka. Zvuk motoru je hluboký, výrazný.

 


Podvozek je ergonomicky vyhovující pro postavu i 180 cm vysokou, trojúhelník sedlo – řídítka – stupačky je řešen právě tak, aby se dalo pohodlně sedět, nehrbit se ani neviset na řídítkách. Motocykl se chová neutrálně – nepadá do zatáček, ani jej tam nemusíte tlačit. Není třeba si na nic zvykat, sednete a jedete jako po kolejích.

 

Příjemně pružný


Za plynem jde motor hezky od nízkých otáček a dá se i pěkně vysoko točit, takže sto třicet je na tachometru jako nic. Zkontrolovali jsme tedy tachometr podle GPS a byl dobrý - chodil v plus pěti procentech. Pětirychlostní převodovka s celkově dlouhým převodem dovoluje cestovní rychlost kolem stovky při velmi rozumných otáčkách, pružnost motoru přitom umožňuje klidnou jízdu na pětku i pouhou šedesátkou. Kotoučové brzdy mají dobrou účinnost i dávkovatelnost, nejsou kousavé. Zajímavá je kombinace obutí – vzadu 130/90/15, vpředu 90/90/18.


Moc chvály se ale nikdy nehodí, hledal jsem tedy co pomluvit. Z hlediska designu je málo pochopitelné, jak se na tak hezkou motorku dostaly humpolácké odlitky držáků zadních stupaček. Jsou odlehčeny z vnitřní strany, z pohledové strany vypadají jako podivně otesaný ingot s nesmyslnou oválnou dírou. Tak přece se něco našlo. Pak jsem ještě zavolal několika známým prodejcům Yuki, jaké jsou s motorkou zkušenosti z hlediska oprav.

 

 

Dostalo se mi odpovědi, že je dobrá, nic závažného na ní neodchází, ale Čína je Čína. Občas se objeví nedodělky z výroby, jako nová, ale vadná pojistka, špatně upevněný kablík v konektoru, nebo je zapotřebí naučit brzdu brzdit - to jsou drobnosti, které nemají vliv na životnost, ale kazí jméno.


Nakonec tedy tu hlavní novinku: v centrále Yuki v průhonické Pyramidě vymysleli úžasný tah. Napřed novou YUKI 250 CSR EVO zlevnili pod obvyklou úroveň stopětadvacítek, na 39 990 korun. Pak k ní ještě přidávají univerzální tankbag zdarma a vše je nyní navíc korunováno nabídkou, jakou jsme ještě nezažili: Colour Edition znamená, že komu se nelíbí černá nebo stříbrná, tak za pouhé čtyři tisíce korun dovozce motocykl rozebere, přestříká na jakoukoli barvu podle přání zákazníka a zas smontuje, vše samozřejmě s plnou zárukou. Tím se zároveň také přijde i na případné drobné nedostatky z výroby a motocykl tedy dostane za nesmyslně nízkou částku nejen zakázkový lak, ale i kompletní revizi.


Stopětadvacítky sice také poslouží, ale dvojnásobný obsah motoru o sobě dává vědět, a tak není pochyb, že Yuki CSR 250 budeme pro kombinaci jízdních parametrů, designu a pořizovací ceny potkávat na našich silnicích stále častěji.

 

Technické údaje
délka x  šířka x výška (mm) 2135x825x1140
rozvor kol (mm) 1480
typ motoru čtyřdobý jednořadý dvouválec OHC vodou chlazený
vrtání x zdvih (mm) 53x53
celkový objem (ccm) 234
kompresní poměr 10,3 : 1
maximální kroutící moment (Nm/ot.min) 16,9 / 5500
maximální výkon (kW/ot/min) 12,6 / 8250
rychlost volnoběhu (ot./min) 1400
zapalování CDI
mazání tlakové - automatické
typ motorového oleje Shell 10W - 40
palivo (minimum) 95-ti oktanový bezolovnatý benzín
spojka lamelová v olejové lázni
typ převodu řetěz
pohotovostní hmotnost (kg) 168
užitečná hmotnost (kg) 150
objem palivové nádrže (l) 18,5
Spotřeba (l) 2,8-3,2
ráfek (přední/zadní) hliníkový jednodílný
pneumatika – rozměry: přední (palec) 90/90-18
pneumatika – rozměry: zadní (palec) 130/90-15
tlak pneumatiky 1os. 200/225
(přední/zadní kPa)  
brzda přední kotoučová 
          zadní kotoučová
zapalovací svíčka NGK D 8EA

 

Test vznikl ve spolupráci s časopisem Motoxpress

Jan Čejchan Motoexpress