Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

konec přesčasů

Máte toho v zaměstnání nad hlavu? 15 tipů, jak práci urychlíte!

V práci trávíme desítky hodin týdně, jenže zatímco jedni zvládnou za tu dobu ohromný kus práce, jiní sotva stíhají. A potom musí být v zaměstnání přesčas nebo si brát práci domů. Existuje přitom několik jednoduchých kroků, díky nimž produktivitu práce zvýšíte.

Patnáct rad, které vám zvládání pracovních povinností ulehčí, sestavil americký business magazín Inc.

 

1. Sledujte, kolik času trávíte na jednotlivých úkolech, a snažte se ho omezit

Možná si myslíte, že dokážete docela dobře odhadnout čas, který na jednotlivých úkolech strávíte. Nedávné výzkumy ale naznačují, že přesně odhadnout plynutí času umí pouhých 17 % lidí. Přesně si měřte, jak dlouho vám trvá vyřídit emaily, zpracovat texty či udělat další úkoly, které s vaší profesí souvisí. Budete pak vědět, kolik toho v daném dnu zvládnete a nebudete překvapeni, že nestíháte.

 

2. Dělejte pravidelné přestávky

Je prokázáno, že zařazování pravidelných přestávek zlepšuje koncentraci. Krátké přestávky během dlouhých úkolů udržují konstantní úroveň výkonu, práce bez přestávek vede k trvalému poklesu výkonnosti.

 

3. Stanovte si vlastní uzávěrku

I když stres obvykle bereme jako něco špatného, v únosné míře může být užitečný. Nutí nás se soustředit a neodkládat věci na neurčito. U úkolů, které nemají jasně stanovené datum, do kdy je máte splnit, si stanovte vlastní termíny a snažte se je dodržet. Nestane se vám potom, že se budete snažit dělat vše na poslední chvíli.

 

 

4. Dodržujte pravidlo dvou minut

Pokud vidíte úkol, který se dá splnit do dvou minut, udělejte ho okamžitě. Zabere vám to méně času, než kdybyste se k němu vrátili později. Zbavíte se tak titěrných povinností, které vám ubírají čas od důležitých úkolů.

 

5. Řekněte NE poradám

Porady a nejrůznější zasedání jsou těmi největšími žrouty času. Průměrný administrativní pracovník tráví měsíčně na neproduktivních mítincích více než 31 hodin. Zkuste se zamyslet nad tím, jestli byste problém nemohli vyřešit prostřednictvím emailu, telefonu nebo skypu.

 

6. Porady jedině vestoje

Pokud se poradě skutečně vyhnout nemůžete, zkuste ji uspořádat vestoje. Stojící lidé jsou na rozdíl od sedících mnohem akčnější a výkonnější. A porady tím pádem netrvají tak dlouho.

 

 

7. Nedělejte několik věcí najednou

Ačkoli může plnění několika úkolů najednou vypadat efektivně, opak je pravdou. Psychologové zjistili, že když se snažíme dělat několik úkolů najednou, ztrácíme čas a klesá i produktivita. Raději nejdřív dokončete jeden úkol a potom se plynule vrhněte na další.

 

8. Využijte dojíždění

Dojíždění do práce nemusí být jen otrava, dá se také efektivně využít. Můžete si během něj pročíst emaily, rozvrhnout si denní plán nebo vymyslet strategii pro nadcházející poradu.

 

9. Nesnažte se být dokonalí

Je přirozené, že chceme svou práci dělat co nejlépe, nic ale nikdy není dokonalé, tak tím zbytečně neplýtvejte čas. Samozřejmě to neznamená, že byste měli práci odfláknout, ale pokud je hotová, prostě ji odevzdejte. Vrátit se k ní a upravit ji můžete kdykoli.

 

 

10. Udělejte si přestávku na cvičení

Pokud máte to štěstí, že si třeba během obědové pauzy můžete jít zacvičit, rozhodně toho využijte. Pohyb totiž zlepšuje produktivitu práce a pomáhá vyčistit hlavu od přebytečných myšlenek. Snažte se cvičit pravidelně, pokud nemůžete do posilovny, stačí i procházka.

 

11. Nenechte se ovládat

Na začátku každého dne si vytvořte plán a držte se ho. Nedovolte nechtěným telefonátům nebo emailům, aby vám určovaly váš pracovní rytmus.

 

12. Vypněte si upozornění

Málokdo odolá tomu, když mu pípne nový email, smska nebo zpráva v hlasové schránce. Jenže to všechno ubírá čas, který máte věnovat plnění úkolu. Během pracovní doby si tato upozornění vypněte a raději si vyhraďte chvíli, kdy všechny zprávy zkontrolujete najednou.

 

 

13. Pracujte jen 90 minut

Vědci z floridské univerzity zjistili, že lidé, kteří pracují v intervalech menších než hodina a půl, jsou daleko produktivnější než ti, kteří pracují déle. Přišli také na to, že nejvýkonnější jedinci pracují denně maximálně 4,5 hodiny. To zní dobře!

 

14. Dívejte se na něco hezkého

Může to znít podivně, ale i zařízení kanceláře ovlivňuje to, jak rychle pracujeme. A čím hezčí to na pracovišti máme, tím lépe se nám pracuje. Dejte si do kanceláře obrázky, svíčky, květiny nebo cokoli jiného, co vám vykouzlí úsměv na tváři.

 

15. Nenechte se vyrušovat

I když krátké zapovídání se s kolegou může působit neškodně, i malé přerušení práce vám rozhodí pracovní rytmus a sníží produktivitu. Klidně si na dveře kanceláře dejte cedulku nerušit, u obzvlášť důležitých úkolů neváhejte pracovat z domova.

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

DRZOST ROKU! Dvojice mužů se 15 let válela doma a pobírala výplatu! Neuvěříte, díky čemu jim to prošlo

FOTO: Servírku litují lidé po celém Facebooku. Až uvidíte její nohy po práci, pochopíte

 

mom TN.cz