NÁVRH NOVELY

Ministr školství chce upravit inkluzi. Děti přijdou o asistenty, varuje spolek

Dítě s postižením
Zdroj: Getty Images
Ilustrační snímek
Roman Dolejský
Roman Dolejský
Publikováno 9. 9. 2020
Téma:

Novelu vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními potřebami kritizuje Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). Podle ČOSIV by se mohlo stát, že o asistenty pedagoga přijdou i děti s těžkým postižením.

Návrh novely vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných žáků ministerstva školství vyvolal kritiku.


“O asistenty pedagoga díky novele přijdou dokonce i děti s těžkým tělesným postižením, závažnými vadami řeči či chronickým onemocněním. O podporu poskytovanou speciálním pedagogem přijdou zase děti s mentálním postižením, závažnými poruchami chování a autismem. Novela bude mít jednoznačně negativní dopad i na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a žáky cizince,“ objasnila předsedkyně ČOSIV Klára Laurenčíková.

 

 

Úprava se má dotknout i uměleckých škol


Návrh podle ČOSIV prý dále omezuje možnost využívat asistenta pedagoga v základních uměleckých a vyšších odborných školách, je tak v rozporu s platnými zákony zahrnujícími i mezinárodní úmluvy, které jsou závazné i pro Českou republiku.


“Novela vyhlášky podle našeho názoru nepřípustným způsobem omezuje pravidla nastavená školským zákonem, který přiznává právo na podpůrná opatření všem žákům se speciálními vzdělávacími potřebami bez rozdílu ve všech školách,“ vysvětlila právnička ČOSIV Lenka Hečková s odůvodněním, že prováděcí vyhláškou nelze stanovit, že podpora bude dostupná jen pro některé druhy postižení a jen v některých školách.

 

 

Důvodem jsou prý snahy o úsporu


Podle předsedkyně ČOSIV Laurenčíkové ministerstvo školství potřebuje šetřit, a proto opouští dosavadní státní politiku, ke které jej zavazují platné zákony i mezinárodní závazky. “Ušetřené prostředky se tak citelně dotknou života těch nejslabších v naší společnosti – znevýhodněných dětí i jejich rodičů,“ uvedla Laurenčíková.

Anketa

Osvědčila se podle vás inkluze na českých školách?

Hlasovalo 2229 lidí.

“A hořkým paradoxem je pak i to, že pokud tyto děti začnou ze vzdělávání předčasně vypadávat, budou náklady na řešení s tím spojených sociálních problémů násobně vyšší. Ministerstvu školství dlouhodobě nabízíme v této oblasti odbornou spolupráci a platí to určitě i pro tento případ,“ dodala Laurenčíková.

 

Okrajování inkluze, kritizuje škola

 

Profesní organizace Učitelská platforma také přiblížila dopady, jaké by měla vyhláška na konkrétní školu. "Těchto dětí máme ve škole zhruba 25, u kterých využíváme různě hodiny pedagogické intervence. Pro naši školu by tedy omezení této podpory znamenalo v součtu minus jeden úvazek učitele. Navržené kroky jsou podle mě cíleným okrajováním inkluze a postupným návratem o čtyři roky zpět, kdy podpora mnoha žáků v běžných školách téměř nebyla placena,“ potvdil zástupce ředitele ZŠ Londýnská v Praze Václav Nádvorník.

 

Reakce ministerstva školství


Redakce TN.cz požádala o vyjádření ministerstvo školství. “Obecně lze uvést, že navrhovaná úprava žádným způsobem nemění hlavní principy a cíle zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů. Jedná se pouze o úpravy směřující k účelnému nastavení podpůrných opatření. Novela tedy cíleně směřuje k účelné a efektivnější podpoře vzdělávacích výsledků žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu, maximální podpoře rozvoje jejich vzdělávacího potenciálu,“ reagovalo ministerstvo.


“Dodáváme, že změny byly nastaveny po téměř čtyřletém období fungování systému podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to na základě analýzy statistických dat MŠMT, zjištění České školní inspekce a poznatků z praxe škol a školských poradenských zařízení,“ dodalo ministerstvo.

 


Ministerstvo v předkládací zprávě k návrhu vyhlášky zmiňuje nadbytečnou administrativní zátěž na straně škol a školských zařízení. “V některých případech dochází k neúčelnému využívání podpůrných opatření personálních podpor asistenta pedagoga a další pedagogický pracovník, často i bez významného dopadu na vzdělání a skutečnou inkluzi žáků,“ stojí ve zprávě. Návrh vyhlášky je zatím v připomínkovém řízení.


Veškeré dokumenty k předložené vyhlášce si můžete prohlédnout zde.
 

Pro mnohé třídy je asistent pedagoga velmi potřebný. Podívejte se na loňskou reportáž televize Nova:

TN.cz