Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Zadání PIN kódu

Platíte kartou bezkontaktně? Tohle vás může někdy zaskočit!

Platební karta
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto

Bezkontaktní platební karty používá drtivá většina Čechů. Během několika let převálcovaly ty klasické, přestože při jejich zavedení panovaly obavy z bezpečnosti. Zákazníci si ale stěžují, že přestože platí bezkontaktně, vyžaduje někdy terminál PIN. Proč se to děje?

Na rychlé platby bez zadání PIN kódu si Češi rychle zvykli a podle jednoho z posledních průzkumů je u nás zhruba 85 procent karet bezkontaktních. Takové transakce totiž výrazně zrychlují celý nákup - stačí jen "pípnout" a je zaplaceno.

 

Pokud se vám tedy nestane, že po vás chce terminál i při bezkontaktní platbě do 500 korun zadat PIN. V takovém případě přiložíte kartu v terminálu, transakce ale neproběhne a terminál následně nejčastěji požádá o protažení nebo vložení karty.

 

Chyba zákazníka, karty nebo terminálu

Podle bankovních zástupců za to může několik faktorů. "Např. dvě čipové karty klienta se nacházejí příliš blízko u sebe a vzájemně si ruší signál. Další možností je, že klient příliš rychle odebere kartu od platebního terminálu, nebo ji naopak nepřiloží v potřebné vzdálenosti," vypočítal mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

 

Další možností je mechanické poškození karty, případně závada na platebním terminálu, kterou způsobuje třeba chyba ve spojení. "Případně si mohl klient možnost bezkontaktních plateb omylem vypnout ve svém internetovém bankovnictví," doplnil mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

 

 

Překročený limit

Většina bank má také pro bezkontaktní platby nastaven určitý limit. Hranice bývá určena buď podle utracené částky, nebo podle počtu takových transakcí. Od letošního září bude maximální limit pro bezkontaktní platby stanovovat nová evropská směrnice o platbách.

 

"Pro bezkontaktní platby říká, že zákazník nemusí být vyzván k tzv. silnému ověření bezkontaktní transakce, pokud její výše zaprvé nepřesáhne 50 EUR a zadruhé kumulovaná částka od posledního ověření nepřesáhla 150 EUR nebo kumulovaný počet transakcí nepřesáhl pět," sdělil mluvčí mBank Pavel Vlček.

 

"Když klientovi vydáváme novou kartu, přednastavíme mu na ní denní limit pro bezkontaktní placení bez zadání PINu na 2000 korun. Klient si může sám tento limit snížit třeba na nulu nebo si jej zvýšit až na 5000 korun," uvedla příklad mluvčí Air Bank Jana Karasová.

 

 

Bezpečnostní prvek

Banky se snaží co nejvíce ochránit své klienty, proto také nastavují denní limity pro bezkontaktní platby. Než si všimnete, že vám někdo ukradl kartu, nebo jste ji ztratili, může uplynout dlouhá doba. I několik hodin je dost času, aby vám zloději vybílili konto, aniž by museli zadávat PIN.

 

Proto některé banky vyžadují zadání kódu nejen po překročení limitu pro bezkontaktní platby, ale také náhodně. "To znamená, že klient například delší dobu nepoužil bankomat nebo nepoužil pro potvrzení platby PIN," doplnil Hrubý.

 

Jak často se něco takového děje, nechtějí banky z bezpečnostních důvodů sdělovat. "Klient běžně kombinuje bezkontaktní a kontaktní platby a nemusí toto skoro nikdy zaznamenat," prohlásil mluvčí ČSOB Patrik Madle.

 

 

Platba mobilem

Pokud jste si nainstalovali na mobilní telefon potřebnou aplikaci a chcete platit mobilem, největší výhoda spočívá asi v tom, že s sebou nemusíte nosit celou peněženku nebo kreditní kartu. Kdybyste ale museli, podobně jako u bezkontaktní platby kartou, po selhání transakce kartu do terminálu vložit, pozbývalo by placení mobilem smysl.

 

Většina bank, která možnost platit mobilem poskytují, ale ujišťuje, že to se stát nemůže. "Bezpečnostní mechanismy u plateb mobilem jsou odlišné, ověření klienta dělá samotná aplikace v mobilu a k situaci, že by terminál požadoval provedení kontaktní transakce nemůže dojít," vysvětlil mluvčí Fio Banky Jakub Heřmánek.

 

V případě bezkontaktní platby chytrým telefonem nebo hodinkami vyžaduje terminál po překročení limitu nějaké potvrzení - nejčastěji otisk prstu, sken obličeje, kódem pro odemkńutí obrazovky nebo zadání PIN kódu přímo na mobilu.

 

Platby přes telefon ale musejí probíhat na tzv. online terminálech. Jejich opak, offline terminály, najdeme obvykle na místech, kde je nemožné nebo špatné internetové připojení. "Takže tam je potřeba kartu mít u sebe. Jedná se ale o velmi malý podíl terminálů," upozornil Vlček z mBank.

epa TN.cz