Češi v potížích

Zrušili vám let kvůli koronaviru? Bojíte se odletět? Na tohle máte právo

Na letišti
Zdroj: Getty Images
Michaela Trochová
Michaela Trochová
Publikováno 9. 2. 2020
Téma:

Nákaza koronavirem v Česku zatím potvrzena není, na šířící se infekci ale už někteří občané doplatili - například kvůli zrušeným letenkám a komplikacím s naplánovanou dovolenou. Problémy ale mohou být i s letenkami, které chcete vrátit v obavách z cestování v akutní nejisté době.

V souvislosti s nárůstem počtu nakažených koronavirem přijímají země z celého světa řadu preventivních opatření, ruší například velké množství letů směřujících do Číny i z ní, sousední státy uzavírají také přepravu na svých hranicích s Čínou. Přímé lety mezi Českem a Čínou s platností od 9. února zrušila i vláda České republiky.

 

Zrušili vám let?

Pokud se opatření dotkla i vás, zrušili vám letenku, nebo se na svou dovolenou nemáte kvůli dopravním omezením šanci dostat, zjistěte si včas, jaké možnosti máte a kdy o investované peníze nadobro přijdete.

 

"Společně s leteckými společnostmi se snažíme řešit situaci tak, abychom cestujícím vyšli co nejvíce vstříc. Nabízíme proto našim klientům změnu termínu letu či cílové destinace zdarma nebo vrácení finančních prostředků vynaložených za letenku v plné výši," říká Josef Trejbal, ředitel letenkového portálu Letuška.cz.

 

S velkými přepravci a prodejními portály se zpravidla dohodnete nejsnáze. Většinou najdete i jasné podmínky, co po zrušení letu dělat, společnosti se snaží vyjít vstříc a najít alternativní spojení.

 

 

Komplikace mohou nastat u letenek zakoupených na zahraničních serverech nebo u neověřeného prodejce. "Trávil jsem v Pekingu dovolenou, ale vzhledem k tomu, jak přibývalo nakažených, rozhodl jsem se, že odletím domů o týden dřív. Snažil jsem se kontaktovat zahraniční portál, kde jsem si letenku koupil, abych si domluvit změnu termínu letu, ale bylo to marné. Nikam jsem se nedovolal," popsal nepříjemnou zkušenost Aleš P.

 

"Pokud s vámi nikdo nekomunikuje, bohužel často není jiné východisko, než doporučení pořídit si letenku novou, tentokrát od ověřeného prodejce," radí Trejbal. Dobře si také prostudujte podmínky storna ve smlouvě, případně detaily vašeho cestovního pojištění, máte-li ho uzavřené. Investovaná částka díky němu nemusí být nakonec tak obrovská, pojišťovna vám může v nepříjemné situaci v zahraničí pomoci. Zkontrolujte si ale, zda pojištění pokrývá všechny nečekané situace, nejen nemoc cestovatele, ale i storno z jiných zdravotních důvodů.

 

Počítejte s kontrolami, nepromeškejte let

Na řadě letišť v Asii i jinde po světě se také zavedla preventivní opatření v podobě zdravotních kontrol, jako je plošné měření teploty. Jako pasažéři vykazující příznaky můžete být v řadě asijských zemí uvaleni do karantény. Některé letecké společnosti proto nařizují dostavit se k odbavení s několikahodinovým předstihem. Ověřte si podmínky u vašeho přepravce.

 

 

Cestujete často? Pozor na to, odkud a kam

Některé země nově zamezují vstupu cizincům, kteří cestují z Číny nebo tam v posledních dvou týdnech pobývali. Pokud jste v posledních 14 dnech navštívili Čínu, nemůžete tak letět např. do USA, Austrálie, Indonésie, Mongolska, na Filipíny nebo na Nový Zéland. Aktuální situaci a omezení cílové destinace je dobré ověřit před odletem, přehledné informace najdete například na stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR.

 

Bojíte se letět?

Zrušení zájezdu, v obchodně-právní terminologii odstoupení od uzavřené cestovní smlouvy, je možné jak z důvodů na straně pořadatele zájezdu, tak i z vaší strany jako zákazníka.

 

Každá smlouva nebo potvrzení o zájezdu obvykle obsahuje informaci o výši stornopoplatku. "Výše stornopoplatků bývá odstupňována v závislosti na časovém předstihu doručení odstoupení cestovní kanceláři před zahájením zájezdu," uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

 

Stále více zemí uzavírá kvůli koronaviru hranice:

 

Stornopoplatky ve výši 100 % ceny jsou jen těžko ospravedlnitelné v případě, kdy jsou součástí zrušeného zájezdu služby, které nebyly využity, a mohlo být zabráněno jejich marnému vynaložení. Před zahájením zájezdu můžete od smlouvy odstoupit vždy, a dokonce v některých velmi specifických případech nemusíte platit ani stornopoplatek.

 

Jde však pouze o případy nevyhnutelných a mimořádných okolností v dané destinaci. Za nich může zákazník požadovat vrácení veškerých uhrazených plateb, nemá však právo na náhradu škody. "Důvody odstoupení od smlouvy doporučujeme důkladně zvážit, protože mimořádná situace se musí vztahovat přesně na tu oblast, do které má zákazník cestovat. Pokud tomu tak není a cílová destinace je vzdálená od problematických míst, je obvykle možné dovolenou absolvovat bez omezení, a cestovní kancelář tak může za odstoupení od smlouvy naúčtovat příslušný stornopoplatek," vysvětlila Hekšová.

 

Jako důkazy je možné uvést informace o vývoji mimořádných situací v daných zemích poskytované ministerstvem zahraničních věcí. V případě, že důvodem zrušení zájezdu je epidemie v dané zemi, doporučujeme sledovat i webové stránky Státního zdravotního ústavu.

TN.cz