Motorsport

Jediný Čech ve formuli 1 vzpomíná na první závod: Před startem se mnou mluvil Schumacher

Přesně před dvaceti nastoupil Tomáš Enge jako první a dodnes jediný Čech v historii do závodu královny motorsportu formule 1. Podívejte se, jak na milník vzpomíná, proč ve formuli 1 nepokračoval, i co mu před startem říkal Michael Schumacher.

"Ta vzpomínka je dnes jak živá. Je to 20 let a taky se to nemuselo stát. 16. září bylo jen pět dní po útoku na USA. Tehdy se nevědělo, jestli se vůbec pojede. Když se rozhodlo, že ano, tak se nevědělo, jakým způsobem. Já měl navíc v každém tréninku technický problém," vzpomíná na dění před Velkou cenou Itálie 16. 9. 2001.

Tomáš Enge dostal šanci v týmu Prost. Stáj během sezóny vystřídala celkem pět jezdců a český pilot, který do té doby jezdil ve formuli 3000, dostal šanci poté, co se zranil Lucian Burtiho. Místo u týmu si ale musel zasloužit v nabité konkurenci. O místo v kokpitu usilovala řada náhradníků z jiných stájí či rival z nižší ligy Max Webber.

"Místo jsem si zasloužil, protože jsem byl nejžhavější kandidát. Týden před závodem byl trénink s vozem, zastávek v boxu a seznámení s týmem. Pak mě vyhodnotili za nejlepší kandidáta," vysvětluje Enge.

 

Tomáš Enge Zdroj: profimedia.cz

​Jedničkou v týmu, který byl bez hlavního sponzora v ekonomické krizi, byl v té době veterán Heinz-Herald Frentzen a Enge. "No, ty díly nebyly úplně nejnovější nebo se nerepasovaly. Z toho vznikal ten problém," vysvětlil a pokračoval o prvním závodu:

"Ani jsem nedoufal, že bych dojel do cíle. Technických problémů bylo poměrně dost a očekával jsem, že se s autem zase něco stane. Nakonec to dopadlo nad míru dobře a dojel jsem dvanáctý. Byl to pěkný úspěch."

Tehdy se Velká cena Itálie jela ve stínu události 11. září, kdy při útoku na světové obchodní centrum zahynuly tisíce lidí. Jezdci plánovali uctít jejich památku uzavřením dohody o nepředjíždění se během prvních dvou zatáček, ale pakt nakonec nebyl dodržen. Během hlasování byl totiž proti Jacques Villeneuve. Tehdy se do hry vložila persona F1 Michael Schumacher.

"Dohoda nepadla, ale před startem nás všechny obcházel Michael. Říkal, že dohoda sice nedopadla, ale ať jsme obezřetní, ať se nic nestane a všechno dobře dopadne. Připomenul nám to, ať se držíme a neblbneme," vyprávěl pro redakci Nova Sport Tomáš Enge.

 Rodák z Liberce v F1 absolvoval celkem tři závody. V Itálii dojel 12. z třinácti jezdců, kteří závod dokončili. V USA pak dojel poslední a v Japonsku pak odstoupil kvůli technickým problémům. Po sezóně 2001 stáj Prost z finančních důvodů skončila, a tím i působení českého jezdce. Přitom šance byla, ale nakonec ji využil Engeho rival.

"My jsme čekali, jestli bude pokračovat tým Prost. Ten oznámil, že končí a jediné volné místo bylo v nejhorším týmu startovacího roštu Minardi. To jsme odmítli, což byla škoda. To místo obsadil Mark Webber, kterého jsem ve formuli 3000 porážel, a on při prvním závodě dojel s takovým vozem pátý. Tím si nastartoval kariéru a já naopak věděl, že se do ní už nevrátím," vzpomíná český pilot na konec ve formuli 1.

"Jasně, ale tenkrát to nebylo jen na mě. Já měl malé slovo. Je to škoda, tenkrát mohlo být všechno jinak a já mohl být ve formuli 1 déle, ale nedopadlo to," odpovídal dnes 45letý závodník na otázku, zda rozhodnutí lituje.

Formule 1 však nebyla jediným úspěchem Tomáše Engeho. Na kontě má starty v prestižních závodech rallye, na maratonu Le Mans, závodech GT a objevil se i v nižších formulových soutěžích. Co ale vidí jako vrchol kariéry?

"Formule 1 je královna motorsportu. Já miluji všechno, co má čtyři kola. Miluji jízdu ať už v 300 km/h nebo ve 200 km/h. Pro mě je vrchol celá kariéra, formule 1 je pak třešničkou na celém tom dortu," zhodnotil Tomáš Enge.

 

Související obsah

​A formuli 1 Tomáš Enge sleduje i nyní. Vedle technologického pokroku vidí největší rozdíl v průměrném věku pole. "Já šel do formule v 25 letech, Kimi Räikkönen začal v roce 2000 jako nejmladší jezdec v historii, a to mu bylo 23 let. Max Verstappen začínal, když mu bylo 17," popisuje Enge. Sám se s Verstappenem na trati potkal, nikoli však s Maxem, ale s jeho otcem Josem Verstappenem, který v Monze startoval jedno místo před ním.

Nyní se Tomáš Enge věnuje výchově nových závodních talentů a o své kariéře píše knihu, která vyjde před vánoci 2021. A také se chystá na oslavu 20. výročí debutu v F1. Ta proběhne 10. října na Autodromu Most, kam přiveze vůz z roku 2001.

TN.cz
Voyo

Sledujte Nova Sport ve full HD na Voyo.cz

K tématu Motorsport

Důležité Události

Krátká zpráva

Odpolední výsledky 2. kola mistrovství Evropy v šipkách:

Borland - Cullen 5:10, Dolan - Cross 4:10, de Sousa - Humphries 10:8, Searle - Noppert 4:10