Motorsport

Od minibiků k titulům. Jaká byla kariéra Valentina Rossiho?

Valentino Rossi
Zdroj: Profimedia

Velký šoumen a nezastavitelný závodník. Valentino Rossi je ve světě motocyklových sportů nevídaný pojem. Legenda motorsportu se od dětských minibiků vypracovala až v jednoho z nejlepších sportovců historie. Ve španělské Valencii o víkendu ukončila bohatou kariéru. Jak se slavný "The Doctor" dostal na vrchol a na co se v jeho kariéře nezapomene?

Dětství s minibikem, formule odpadla kvůli financím

Valentino Rossi byl už odmalička sportovně nadaný a ve dvou letech poprvé usedl na minibike. Protože se tyto stroje zdály jeho matce nebezpečné, přesedlal brzy na motokáry, ve kterých v roce 1990 získal titul oblastního šampiona. V tomto období se ale začal věnovat i jízdě na minimotorkách.

Původně sice směřoval k formulím, ty však byly pro jeho rodinu finančně neúnosné, a tak zůstal u motorek. Vedle toho hrál také Italy milovaný fotbal. A jako všestranně nadaný chlapec se navíc učil hrát na kytaru.

Začátky v seriálu MS i premiérový triumf na okruhu v Brně

Se závodnickou kariérou v seriálu MS silničních motocyklů Rossi začal v nejnižší kubatuře do 125 cm³. Premiérový závod si odbyl na Aprílii 31. března 1996 při Velké ceně Malajsie. První rok se mu sice tolik nepodařil, protože v celkovém pořadí skončil až devátý. Jeden velký úspěch ale zapsal. Na Masarykově okruhu v Brně vyhrál svou první Grand Prix. V následujícím soutěžním ročníku už celý seriál opanoval, když zvítězil v jedenácti z patnácti závodů.

Souboje s Capirossim a další titul ve dvěstěpadesátkách

Po dvou letech v nejnižší kubatuře se "The Doctor" přesunul o stupínek výš a začal jezdit MS do 250 cm³, což je dnešní kategorie Moto2. Média i jeho tým na něj v té době vyvíjely velký tlak a Rossi obsadil po velkých bojích s konkurentem Lorisem Capirossim celkovou druhou příčku. O rok později se ze špatné sezony oklepal a dojel si pro druhý titul v kariéře.

Královská třída, rekordní počet vítězství a sedm titulů

Když se psal rok 2000, obdržel italský závodník nabídku z kubatury do 500 cm³, kde si ho vybrala Honda. Tehdy začala i slavná éra rivality s Maxem Biaggim. V prvním roce v královské kubatuře si Rossi připsal druhé místo za Kennym Robertsem Jr, Biaggi skončil až třetí. O rok později už získal svůj první titul v nejlepší kategorii, z níž se poté stala MotoGP a začalo se jezdit na motorkách s dvojnásobným objemem. Byl tak teprve druhým jezdcem historie, kterému se povedlo opanovat všechny tři kubatury.

Související obsah

​Populární závodník poté vyhrál ještě šestkrát – v sezonách 2002, 2003, 2004, 2005, 2008 a 2009. V letech 2006, 2014, 2015 a 2016 bral druhé místo. V ročnících 2007, 2010 a 2018 obsadil třetí příčku. Nejhůře dopadl ve svém posledním soutěžním roce, letos byl až patnáctý. Celkově nasbíral 115 vítězství v GP. Naposledy triumfoval v Assenu roku 2017. Za dobu své kariéry vyměnil několik stájí, vedle Hondy závodil v barvách Ducati nebo Yamahy.

Otevřená zlomenina a první stopka v kariéře

V sezoně 2010 přišla pro Rossiho velká komplikace. Při pádu na tréninku v italském Mugellu si totiž přivodil otevřenou zlomeninu holenní kosti na pravé noze a musel si od motorek nuceně odpočinout. Poprvé tak vynechal závod Grand Prix. Do seriálu naskočil zpět po čtyřech závodech. Kvůli dalším problémům s ramenem se ale na okruzích nějakou dobu trápil. 

Související obsah

Smrt kamaráda Simoncelliho pod koly Rossiho motorky

V roce 2011 zasáhla motocyklový svět tragická zpráva. Při závodě v malajsijském Sepangu zemřel talentovaný Marco Simoncelli. Spadl totiž pod kola motorek Colina Edwardse a právě Rossiho a podlehl následkům zranění. I když na jeho smrti nenesl Rossi žádnou vinu, byl z ní zdrcen. Se Simoncellim byli velcí kamarádi a mladý závodník byl dokonce považován za Rossiho nástupce.

Přezdívka "The Doctor" a slavná šestačtyřicítka

Pro Rossiho bylo vždy typické číslo čtyřicet šest a přezdívka "The Doctor". Tu v Itálii získávají lidé, kterým patří všeobecně velký respekt a italský závodník si ji tak velmi brzy díky svým výkonům vysloužil. Číslo přezval po svém otci, jenž v roce 1979, kdy se Rossi narodil, jezdil v kubatuře do 250 cm³.

Život po kariéře

Jak už dopředu avizoval, v posledním závodě letošní sezony ve španělské Valencii se Rossi rozloučil s aktivní kariérou. Na okruhu se s ním rozloučily tisícovky fanoušků i řada osobností ze světa motorsportu i jiných odvětví.

S motorkami s koncem aktivní kariéry ale Rossi nepřestane. V příští sezoně totiž bude v MotoGP nová stáj Aramco Racing Team VR46, která patří právě legendárnímu "Doktorovi". Kromě toho se motocyklová legenda hodlá věnovat závodění v autech. Nedávno navíc oznámil, že s partnerkou očekávají prvního potomka.

Takhle se Valentino Rossi rozloučil s bohatou kariérou:

TN.CZ
Voyo

Sledujte Nova Sport ve full HD na Voyo.cz

K tématu Motorsport

Důležité Události