Motorsport

Můj konec jsem bral jako podraz. Salač nesmí bláznit, říká Abraham

Můj konec jsem bral jako podraz. Salač nesmí bláznit, říká Abraham
Karel Abraham před závodem MotoGP | Zdroj: Profimedia.cz

Je jedním z mála českých závodníků, kteří se dostali do královské kubatury MotoGP. Nyní Karel Abraham působí jako komentátor na stanici Nova Sport. Dvaatřicetiletý závodník se v rozhovoru pro TN.cz vrátil do minulosti a popsal věci, které by udělal lépe, včetně nákupu známé kryptoměny. Mluvil ale také o Filipu Salačovi či Marcu Márquezovi, kterému se v posledních týdnech moc nedaří.

Jak vzpomínáte na svou kariéru motocyklového závodníka? Udělal byste něco jinak?

Chyby určitě byly udělány. Určité věci v závodění jsem mohl udělat jinak, v určitých momentech jsem mohl více zariskovat. Vzpomenu si například na první sezonu v MotoGP, kdy jsem v posledním závodě bojoval o čtvrté místo s Carlem Crutchlowem. Nyní si říkám, že jsme měli hned od začátku nasadit suché gumy, které jsme měnili. Je to takové kdyby, v ten moment to tak nevypadalo. Člověk takto ale přemýšlí jinak. Kdybych věděl, tak jsem za všechny své peníze kdysi nakoupil bitcoin. Některé situace mě mrzí, ale v tu dobu člověk dělá věci, které si myslí, že jsou pro něj nejlepší.

Jednu sezónu jste působil v Moto2 a v úplně posledním závodě jste dojel první. To musel být neskutečný pocit...

Byl to naprosto nepopsatelný pocit, kterého bych chtěl ještě někdy dosáhnout, i když to je nenahraditelné. Přicházejí ale jiné pocity. Jeden z těch dalších nepopsatelných se stal před dvěma měsíci, kdy se nám narodila dvojčata. Rád na to vzpomínám a jsem spokojený, že jsem si toto mohl prožít. Snad ale některé další podobné pocity ještě v životě přijdou.

Kariéru jste ukončil v roce 2019. Bylo v jednání ještě nějaké další pokračování, anebo jste už chtěl prostě skončit? 

Bylo to neočekávané. Měli jsme totiž podepsanou smlouvu do roku 2020. Nebyli jsme spokojení s týmem, ale myslím si, že jsme vše měli podepsané správně. Beru to jako podraz. Byla nám ukončena smlouva a já se v posledním závodě sezony dozvěděl, že s tímto týmem následující rok už nepojedu. V tu chvíli byly zabrány všechny sedačky a v MotoGP nebylo místo. Dostal jsem spoustu nabídek ze superbiků, z Endurance a přišly také nabídky z Moto2. Já už ale nechtěl. Dostal jsem se nahoru a nechtěl jsem se vracet do horších kategorií. Nedokážu říct, jestli to byla chyba, pro mě to byla velká životní změna. Nicméně se každý člověk dá ukecat a mně přišla velice zajímavá nabídka, ale já chtěl všeho dvojnásobek, a to nemyslím jen peníze. Věděl jsem, že mi to ale nikdo nedá, ale plánoval jsem to případně zkusit. Já prostě skončit chtěl, což se nakonec stalo. 

Související obsah

Zvládne jezdec komunikovat na závodním víkendu s ostatními jezdci, anebo tam je tolik závodění a soustředění, že to prostě nejde? 

Je pravda, že se závodníci napříč kategoriemi společně moc nepotkávají. Každý má svůj den nějak naplánovaný podle tréninků, komunikace s automechaniky či podle oběda. Perfektně se to překrývá. Co se týče jezdců v jedné kategorii, tak se samozřejmě potkávají, ale málo. Každý se soustředí na sebe, na závod a během víkendu tam je hodně práce. Nestávalo se ovšem, že bychom si šli jen tak pokecat. V kategorii MotoGP jsme se potkávali třeba na večeřích, kde jsme prohodili pár slov, ale to je asi tak všechno. 

Ještě donedávna se jezdilo na okruhu v Brně, ale nyní v programu MotoGP není. Myslíte si, že se tam Velká cena ještě někdy vrátí a jaké jsou hlavní důvody, že se tam nejezdí?

Byl bych strašně rád, kdyby se závody do Brna vrátily, ale nevidím to moc reálně. Ze strany brněnského okruhu a organizace MotoGP byl zájem obrovský, ale bohužel to nepřišlo zajímavé dalším subjektům, které bych nechtěl úplně jmenovat. Nepřišly na to peníze. Osobně si ovšem myslím, že Grand Prix byla výdělečná a stala se jednou z nejlepších sportovních a kulturních akcí na území České republiky. Nechci to ale dále rozebírat, nepřísluší mi to. 

Několik let jste působil v MotoGP po boku Valentina Rossiho, který v minulém roce skončil. Jak jste ho vnímal vy? 

Valentino Rossi byl fenomén mezi fanoušky, lidmi i celou společností. On přišel do motorek a hned se stal skvělým jezdcem, byl perfektní a jezdil opravdu bravurně. Do toho byl velký šoumen, což mu pomáhalo. Dělal vtípky, na bednu přišel pokaždé jinak oblečený, prostě dělal kraviny, a to se lidem líbilo. Navíc v době, kdy on začínal, byl boom nových televizí, sociálních sítí a všeobecně internetu. Bylo čím dál více kamer a on mohl dělat své srandičky, což lidi zaujalo. 

Karel Abraham v posledním závodě kariéry v MotoGP, zde v souboji s Polem Espargarem | Zdroj: Profimedia

Česko má v kategorii Moto2 Filipa Salače. Co je podle vás pro něj v aktuální nováčkovské sezoně nejdůležitější?

Musí se soustředit na to, aby se toho co nejvíce naučil, získal zkušenosti a hlavně, aby nebláznil. V Kataru jel moc pěkně, ale byl to první závod, který ještě nedojel. On může jezdit opravdu pěkně, nechci ale jeho výkony zatím hodnotit. Musí nabrat co nejvíce zkušeností, aby se do budoucna naučil jezdit s tou špičkou celé kategorie. Věřím, že na to má. V Moto2 jsou rychlejší a vyspělejší kluci, málokdy se stane, že by tam někdo naskočil a jel hned o titul mistra světa. 

Když zůstaneme u Filipa Salače. Co si myslíte, že se odehrává v hlavě závodníka, který přestoupí do lepší kategorie a v prvních třech závodech hned dvakrát spadne a nedojede?

Samozřejmě je to frustrující a cítí se blbě, že nenaplňuje svá očekávání. Možná je to o to horší, že v Kataru jel velice dobře a možná až nad svá očekávání. První sezóna je hlavně o učení, ne o nahánění velkých úspěchů na sílu. To, že na začátku padá, až tak nevadí. Kdy jindy si to odpadat než nyní. V příští sezóně může nahánět úspěchy. Nyní je to škoda, chápu, že to mrzí jeho a každého jeho fanouška. Nebylo by fér jej letos peskovat za nějaké chyby, které se dějí. 

Mluvil jste o zkušenějších jezdcích, ale je ještě něco, v čem je přechod z Moto3 do Moto2 náročný?

Okruhy jsou trochu jiné, protože se tam jede jiná stopa. Jinde se brzdí, jinde zase přidává, jinak se jezdí do zatáček. Motorky jsou o něco těžší, jede o nějakých 50 km/h rychleji, což je strašná rychlost, ve které vozidlo musíte ubrzdit. Je to i fyzicky náročnější, aspektů je spousta. Za mě je ale například špatně, když jde někdo z Moto3 přímo do MotoGP. Jack Miller sice ukázal, že na to má a ten přesun zvládl, protože jezdí špičku, ale já si nemyslím, že to je v rámci bezpečnosti dobré. Přecházet ze závodů, kde se jede 240 km/h do seriálu, kde můžete závodit v rychlosti až 360 km/h, je vyloženě špatně.

Marcu Márquezovi se nyní hodně vyčítá, že jezdí možná až moc na riziko. V Indonésii ošklivě spadl, další závod nejel. Co si myslíte vy? 

Od té jeho velké havárie před dvěma lety nejsou jeho výsledky to pravé ořechové. Je to velký fenomén mezi jezdci a už vždycky bude, takže mu nic z tohohle vůbec nepřeji. Je to šestinásobný mistr světa MotoGP a tato bouračka mu dosti poznamenala kariéru. Myslím si, že návrat mezi nejlepší bude už obtížný. Dlouhou dobu nezávodil, psychicky na tom nebude úplně nejlépe, protože nejezdí výsledky, které by chtěl. Má zdravotní problémy a bojuje s dvojitým viděním. Do toho přišli kluci, kteří jsou více než vyrovnanými soupeři a vyhrávají tituly mistra světa. Nemyslím si, že bude někdy ještě považován za největšího favorita mistrovství světa. 

Související obsah

A koho byste si tipl vy, že bude mistr světa?

Nechci si moc tipovat. Na začátku vyhrával Bastianini, ale nemyslím si, že to bude standard této sezóny. Nyní vede Aleix Espargaró, ale netipl bych si, že bude s Aprilkou mistr světa on. Je to zamotané a je tam strašný počet adeptů na mistra světa, sami jezdci neví, kdo by to mohl být. Musíme si počkat na nějakých šest závodů, po kterých můžeme někoho favorizovat. Mám své favority i jezdce, kterým fandím méně, protože některé znám osobně. 

Vy jste již nějakou dobu spolukomentátorem právě závodů MotoGP, Moto2 a Moto3. Je to asi úplně odlišná pozice než ta, kterou jste zastával během závodní kariéry... 

V roce 2016 jsem spolukomentoval celou sezónu, protože jsem jezdil superbiky a komentuji poslední tři sezony, takže to pro mě úplná novinka není. Jen letos komentujeme z místa. Dělám to ale hlavně proto, že mě to opravdu baví. Znám ty lidi, takže když mě něco zajímá, tak volám anebo napíšu. Většinou přímo ke zdroji. Když jsme byli na prvních závodech v Kataru, tak to bylo úplně skvělé. Neměl jsem žádný stres, což jsem na závodech nikdy nezažil. Já jsem byl v klidu, kdo vyhraje, ale předtím jsem tam měl hodně nervů, abych něco nezkazil, a jak to vlastně dopadne. 

Vy jste zmínil, že pro zákulisní informace chodíte. Kdo vám je nejčastěji dodává? 

V téměř každém týmu je někdo, kdo v minulosti spolupracoval se mnou. Známe se tedy velmi dobře, takže když přijdu, tak se ptám na závod a pocity z něj. Oni spustí a někdy připomenou, že není vhodné něco publikovat dále například. Já to respektuji, protože neříct informaci, i když je třeba zajímavá, znamená v budoucnu pokračování spolupráce a zákulisních informací. Když je zklamu, tak už mi nikdy nic neřeknou. 

Takto Karel Abraham hodnotil první závod v Kataru, kde Filip Salač zažil dobrou kvalifikaci, ale poté v hlavním závodě spadl:

TN.cz
Voyo

Sledujte Nova Sport ve full HD na Voyo.cz

Důležité Události