Motorsport

Talentovaný český pilot usiluje o titul v F3. Na silnici jezdím pomalu, říká

Talentovaný český pilot usiluje o titul v F3. Na silnici jezdím pomalu, říká
Český závodník Roman Staněk Zdroj: Sebastian Rozendaal / Dutch Photo Agency / DPPI/ profimedia.cz

Českého pilota Romana Staňka čeká už o víkendu poslední závod sezony, jenž rozhodne o vítězi šampionátu ve formuli 3. Teprve 18letému závodníkovi patří třetí místo a má stále šanci bojovat o vítězství. Ještě před cestou do italské Monzy poskytl talentovaný český jezdec exkluzivní rozhovor pro TN.cz, kde mluví o své titulové šanci v F3, ale i o svém čerstvém řidičském průkazu.

Jak složité je skloubit školu s tréninkem a jak vůbec vypadá váš běžný den?

Můj běžný den vypadá takt, že jdu většinou do školy, která je od půl osmé do jedné. Potom jdu na oběd a na trénink, kde většinou strávím s trenérem ve fitku hodinu a půl. Pak přijedu domů a po dalším jídle si jdu ještě zaběhat nebo na kolo. Většinou se snažím dvakrát denně něco dělat, abych se udržel v závodním módu a byl pořád připravený.

V F3 usilujete o titul mistra světa, co to pro vás znamená a jak jste zatím spokojený se svými výkony a výsledky?

Zatím ta sezona byla pozitivní. Bylo tam hodně dobrých věcí, ale také špatných věcí. Důležité je se poučit z těch dobrých a naučit se něco i z těch špatných, co jsem já, nebo my jako tým udělali. Jsem strašně rád, že mi Trident (závodní tým Romana Staňka – pozn. red.) dal možnost jezdit u nich do roku 2022. Hlavně kvůli tomu, že tam byla neskutečná tlačenka. Bylo tam asi 15 nebo 20 jezdců a vybírali jenom tři. Takže si to tady moc užívám.

Související obsah

Poslední závod sezony pojedete v italské Monze, jak vidíte své šance a sedí vám tento okruh?

Monza je rychlá trať. Mimochodem v kvalifikaci je důležité jet za někým, aby vám proboural vzduch a budete rychlejší na rovince. Na rovince to udělá až sedm desetin sekundy, což je na kolo strašně moc. Okruh mám rád, je to rychlá trať, jak jsem říkal. Je tu také hodně rychlých i pomalých zatáček. Moc se na to těším. 

Prý máte čerstvě řidičský průkaz, jaký jste řidič v běžném provozu?

Mám řidičák od května. Nevím, jaký jsem řidič v běžném provozu, nechci sám sebe hodnotit. Řídím opatrně, na cestách je to kolikrát těžší v provozu než na trati. Závodnické choutky nemám, upřímně, když vidím některé řidiče, co závodí na silnicích. Říkám si, jak je to zbytečné. Značky s rychlostí tam nejsou jen tak pro srandu. Dodržuji rychlost a ani nemám rychlé auto. Mám čtyřválcový motor, který jezdí fakt pomalu. Ale nebudu to zkoušet, ani kdybych měl nějaké rychlejší auto. Dodržovat rychlost je důležité a pak je taky nutné si dávat pozor na okolí, na chodce a na cyklisty.

Související obsah

Jak je reálné, že byste se mohl v budoucnu dostat do F1?

Reálné to je. Ale pro mě je teď důležité se soustředit na poslední závod v Monze. A popřípadě, pokud pojedu F2 příští rok, tak jet prostě co nejlépe, přijít tam připravený, jak fyzicky, tak psychicky. Je potřeba nepodcenit tento poslední závod a ani další roky v těchto juniorských kategoriích. Pokud se mi bude dařit, dám do toho všechno a s týmem budeme pracovat tak, jak jsme pracovali tento rok, tak je to reálné.

Jaké to je potkávat ty největší hvězdy v F1 v pit stopu? Měl jste už možnost popovídat si třeba s Lewisem Hamiltonem nebo Maxem Verstappenem?

Neměl jsem možnost si popovídat s Lewisem ani s Maxem. Ale potkáváme se, vídám je na trati, kde oni jedou F1 a já F3, takže se každý soustředíme na to svoje.

Do formule 1 od rokud 2026 vstoupí Audi. Bude dodávat pohonné jednotky:

TN.cz
Voyo

Sledujte Nova Sport ve full HD na Voyo.cz

Důležité Události