Motorsport

Navigátor Ernst: Kamaz je armáda. Dělá problémy druhým. Dobře, že na Dakar nejeli

Hostem ranní Víkendové Snídaně byl zkušený navigátor Michal Ernst, který má za sebou řadu účastí na Dakaru i jiných závodech. V rozhovoru promluvil o letošních úspěších českých jezdců, specifikách ruského týmu Kamaz, který se nemohl účastnit, nebo Aleši Loprasovi, který kvůli tragické nehodě ze závodu odstoupil z prvního místa.

Nejvíce se na letošním Dakaru dařilo posádce Martina Macíka, který v kategorii kamionů dojel na druhém místě. "Jakékoliv umístění na bedně je velký úspěch. Je to přece jen strašná porce kilometrů, čtrnáct etap. Není to sranda. Vidíte, kolik favoritů letos havarovalo. Vůbec dojet do cíle je úspěch, natož dojet mezi první trojkou je úplně geniální," říká zkušený navigátor Michal Ernst.

Kvůli válce na Ukrajině se letošního Dakaru nemohla zúčastnit ruská stáj Kamaz, která závodu rok co rok dominuje. Ernst vysvětlil, proč tomu tak podle jeho názoru je. "Kamaz má s Kamazem společný jen ten nápis. Jinak půl státního rozpočtu napumpují do toho, aby vyhráli. Je tam nejmodernější technologie, motory z kosmu, podvozek to samé. Navíc jich jede hodně a fungují jako armáda. V momentě, kdy vyhraje etapu někdo jiný, obětují jednoho, který mu práší a dělá problémy. Vždy si vyberou jednoho, který to vyhraje, a ti ostatní dělají problémy druhým. Je dobře pro tu kategorii, že nejedou," přiznal navigátor.

Související obsah

​Ernst se také dobře zná s Alešem Lopraisem, který ze závodu odstoupil z prvního místa, protože srazil fanouška, jenž následně zraněním podlehl. Český jezdec ale za tuto srážku nemohl. "Na psychiku není nic dobrého, když víte, že jste někoho přejel. To musí být něco strašného. Na druhou stranu za to vůbec nemůže a je smutné, že za cizí nezodpovědnost doplatí další lidé. Snaha za celý rok je ta tam," mrzí Ernsta. "Nedovedu si představit, co prožíval. Ale není to žádný kňoural, takže za normálních okolností by pokračoval. V dnešní hyperkorektní době to asi takhle bylo lepší," řekl ve Víkendové Snídani. 

Ernst se vyjádři také ke kategorii automobilů, která je oproti klasickým rallye závodům odlišná. "Je to úplně něco jiného. To má jenom podobný název. Je to jako hokej a hokejbal. Tam máte hokejky a tady máte auto. Navigace je úplně jiná. Dnes už se Dakar blíží víc k rallye, protože auta jsou větší speciály a fungují líp a líp, ale zásadní rozdíl je v navigaci," vysvětlil Ernst, který ocenil výkon Sébastiena Loeba, jenž Dakar dokončil na druhém místě.

"Do čehokoliv, co má volant, Sébastien Loeb sedl, tak je nejlepší, nebo maximálně druhý nebo třetí. Je to devítinásobný mistr světa. Měl jsem to štěstí, že jsem jel pár závodů proti němu. Říkáme mu ufoun. Takový jezdec už asi nikdy nebude," obdivuje legendu motoristického sportu Ernst. 

Související obsah

​Velký obdiv má Ernst také k jedenáctému místu motocyklisty Martina Michka. "Je to neuvěřitelné. Vůbec to na motorce přežít si nedovedu představit, natož dojet v top 15. Honda má tři tovární jezdce, KTM, GasGas, je tam ještě větší konkurence než v autech. Všichni jezdci se celý rok na to připravují," řekl Ernst, který je velmi spokojený s tím, jak se všem Čechům na Dakaru dařilo. 

"Zcela určitě je to jeden z nejúspěšnějších Dakarů za poslední dobu. Martin Michek a Martin Prokop zajeli excelentní výsledky, to samé Martin Macík v kamionech. To byl v podstatě holandsko-český souboj. Bylo těžké to ustát."

TN.cz
Voyo

Sledujte Nova Sport ve full HD na Voyo.cz

K tématu Motorsport

Důležité Události