Zpravodajství

Kolik stojí závodění na motorkách? I

Kolik stojí závodění na motorkách? I

Chcete začít na motorce závodit, ale nevíte, v jaké disciplíně? Poradíme vám, za kterou utratíte nejméně peněz z rodinného rozpočtu.

Omrzelo vás jezdit "pouze“ na výlety? Nebo vám konečně došlo, že bude lepší zazávodit si a vyblbnout se na uzavřené trati než mezi Liběchovem a Dubou? Nebo vás prostě jen láká změřit si síly s dalšími motorkáři? Ať již máte jakýkoliv důvod, proč se poohlížet po závodním náčiní, na následujících řádcích vás čeká přehled minimálních výdajů, které vás nejspíš neminou. Možná vám také pomohou při rozhodování mezi silnicí a blátem, mezi dvoutaktem a čtyřtaktem, mezi veteránem a novou motorkou.


Hned na začátku si ale musíme vyjasnit, na jaké úrovni se budeme pohybovat. Při sestavování tohoto článku jsem vycházel z myšlenky, uvedené více méně na začátku. Potenciální závodník se chystá na svou první sezonu, tudíž bude pravděpodobně trénovat a možná se odváží na pár závodů. Takový člověk nejspíš nebude kupovat nový stroj tuněný nejvyhlášenějšími díly a nenastrojí se do nejdražší výstroje z nejmodernějších materiálů.


Náš člověk si prolistuje inzeráty a najde si vhodnou ojetinu a v obchodě bude chtít dobré, nikoliv nejlepší vybavení. Nebude mít na každý trénink a závod novou sadu gum a vyměněné oleje. Samozřejmě se najdou výjimky, nováčkové, kteří nehledí na korunu a i když nevědí, jestli je to vůbec ještě na podzim bude bavit, nakoupí to nejlepší. Ty ale zřejmě nebude zajímat článek, ve kterém se pokusíme najít nejlevnější motocyklovou disciplínu.


V článku nehledejte úplně všechny třídy a disciplíny. Takový rozsah by byl nad prostor článku věnovaný. Různých tříd jsou desítky – pitbike, plochá dráha (a všechny její odnože), závody skútrů, silniční litry, dvěstěpadesátky… Zaměříme se na klasické, levné nebo hodně rozšířené třídy.


MX/Enduro


Zřejmě nejvíce příznivců u nás mají terénní odnože motocyklistických disciplín. Nebudeme si nic nalhávat, je to hlavně pro jejich lepší finanční dostupnost a více možností vyžití.


Motokros se u nás jezdí snad u každé vsi a městečka. Po republice je nepočítaně více či méně tolerovaných tratí. Kdo se tedy rozhodne začít s motokrosem nebo cross country (jezdí se většinou na motokrosové trati a v přilehlém okolí, což dodává trati technicky náročnější úseky), nebude mít problém najít si v blízkém okolí řadu tréninkových areálů. Příznivé jsou i ceny, které se většinou pohybují v rozmezí 100 až 300 korun za tréninkový den (podle zázemí, které areál nabízí).


Aby člověk mohl někde trénovat, musí také mít na čem. Existují dvě volby – dvoutakt a čtyřtakt. Osobně si myslím, že většina bude začínat na dvoutaktu. Pořizovací cena je nižší a provozní náklady (hlavně opravy) také. Říká se také, že dvoutakt na začátku víc naučí, protože nikomu nic neodpustí. Tak tedy, takový ještě slušně jetý dvoutakt se dá pořídit od 50 tisíc korun. Určitě se dají najít i levnější kousky, ale s největší pravděpodobností do nich určitě budete muset hned řádně zainvestovat.


Motokrosová výstroj se sice na první pohled skládá z řady komponentů, ale ve finále není tak drahá jako třeba silniční. Dá se s přehledem pořídit za 15 tisíc korun. Ze základního vybavení stojí za zmínku ještě gumy. Je to sice už hodně individuální, protože někdo je schopný si tu svou sezonu odjet na jedné sadě a jiný jich spotřebuje pět. Budeme brát tři sady po 2300 Kč za sadu. Kdybychom chtěli dopracovat tabulku k úplné dokonalosti, nesměl by chybět spotřební materiál jako oleje, filtry, rozety, řetězy… To už jsou ovšem specifické položky, které se neliší podle disciplín, ale jsou různé i u jednotlivých značek.


Četnost tratí a široké pole jezdců má výhodu i v počtech závodů. Prakticky každý víkend po celý rok máte na výběr z několika klání jak v MX, tak i cross country. Většina závodů je také otevřena jezdcům bez licence, což vám nějakou tu korunu také ušetří. Startovné začíná už na dvou stovkách.


Ke zmíněným disciplínám by šly připojit i terénní soutěže, dnes známé spíše jako enduro. Ty se liší především v pořizovací ceně motocyklu. Enduro soutěže totiž vyžadují, aby motocykl byl homologován pro provoz na veřejných komunikacích (v rámci soutěží je řada přejezdů po silnicích), prostě, aby měl papíry. To zvyšuje cenu motocyklu, který tak pořídíte zhruba kolem osmdesáti tisíc. Většinou to bude starší čtyřtakt, takže to chce opravdu dobře vybírat, nebo mít v kešeni ještě rezervu na případné opravy. Enduro má u nás ale jedno velké mínus – neexistují zde pořádné tréninkové areály, většinou se tak budete pohybovat na hraně tiché tolerance nebo ilegálnosti vašeho počínání.

motocykl 50 000 Kč (MX)/80 000 Kč (enduro)
výstroj 15 000 Kč
gumy/rok 6900 Kč
benzin za závodní víkend 390 Kč
startovné 200 Kč


Trial


Trial, to je disciplína, která je sice v současnosti v útlumu, ale u nás má silné historické kořeny a musí se nechat, že v sobě ukrývá i určité kouzlo. Trial je občas také využíván jako doplněk k jiné disciplíně. Výhodou trialu je i jeho nenáročnost.

Nepotřebujete žádné specializované okruhy a areály (i když i ty existují – Tanvald, Kramolín, Jinín, Dolní Čermná), k trénování vám postačí plácek, na který si vyskládáte překážky.

motocykl 35 000 Kč
výstroj 15 000 Kč
gumy/rok 4500 Kč
benzin za závodní víkend 390 Kč
startovné 750 Kč


Supermoto


Na pomezí mezi silnicí a terénem stojí supermoto. Dynamická disciplína kombinující v sobě rychlé asfaltové a terénní úseky se skoky. Využívají se zde motokrosové speciály upravené na silnici – malá kola se silničními gumami, ostřejší brzdy… Jezdci také oblékají kožené kombinézy místo látkových MX dresů. Dražší komponenty a čtyřdobé motory zvyšují pořizovací ceny motocyklů. Ty se pohybují od 90 tisíc. Kožená kombinéza si zase řekne o hlubší zásah do peněženky v obchodě s výstrojí.


Tratí vhodných pro supermoto už u nás není tolik jako těch na MX. Je to dáno stářím (spíše mládím) této disciplíny a také náročností na stavbu trati. Potrénovat se dá například v Sosnové, Písku, Milovicích nebo Vysokém Mýtě. Za tréninkový den zaplatíte provozovateli od dvou do osmi stovek.


Při supermotu spotřebujete více gum než v čistě terénních disciplínách. Navíc kvůli své konstrukci jsou také výrazně dražší. Pneumatiky se tak začínají stávat výraznou položkou v rozpočtu závodníka (pokud to neřešíte kupováním jetých od jiných jezdců). Krom toho je potřeba zmínit, že tyto závody už probíhají pod hlavičkou Autoklubu a tudíž musí mít každý jezdec licenci (od 800 Kč).

motocykl 90 000 Kč
výstroj 28 000 Kč
gumy/rok 16 000 Kč
benzin za závodní víkend 390 Kč
startovné 1000 Kč
 

Převzato z Českých motocyklových novin - ČMN 10/09 (autor: Petr Pour, foto: David M. Bodlák)

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz