Zpravodajství

Saab má poslední měsíc života. Buď ho koupí Číňané, nebo skončí

Saab má poslední měsíc života. Buď ho koupí Číňané, nebo skončí
Zdroj: Oficiální zdroj

Švédská značka Saab je takový kousek od úpadku, že jí nedokáže pomoci ani pořádná restrukturalizace. Poslední nadějí je Čína.

To, co zažívá v posledních měsících Saab, předčí ty nejčernější sny všech automobilových manažerů. Švédská značka, která v posledních osmi letech na jednom automobilu prodělávala v přepočtu asi 88 000 korun, čímž se dostala do gigantické ztráty přes sto miliard korun, buď najde nového kupce, nebo skončí. Přitom ještě před nedávnem to vypadalo, že budoucnost je zajištěna.


Nejrychlejší auto světa a Saab


V červnu se totiž dohodl General Motors na odprodeji majoritního balíku akcií švédskému výrobci supersportovních vozů Koenigsegg, který je známý spíš pro své vozy, které léta držely rychlostní rekordy. Jenže pak se ukázalo, že i Koenigsegg je dotčen finanční krizí víc, než se zdálo a nemá tak peníze na nákup akcií, i když už měl přislíbenou finanční pobídku od Evropské investiční banky. Takže z nákupu sešlo.

 

Finanční problémy značky Saab
Saab měl finanční problémy už několikrát. V osmdesátých letech proto začal spolupracovat s italským koncernem Fiat. Společný vývoj přinesl několik modelů (např. Saab 9000 nebo Alfa Romeo 164). Jenže ani tato poloviční fúze nepřinesla očekávaný výsledek. Automobilka tak byla oddělena od mateřské společnosti a prodána do rukou General Motors. Ani pod největším automobilovým výrobcem světa se však Saab nedostal do černých čísel. Už od roku 2005 tak vedení GM hledalo cestu, jak se neúspěšného podniku zbavit. Minulý rok oficiálně podalo nabídku na odprodej, ale nikdo značku koupit nechtěl. Letos tak musel Saab vyhlásit bankrot a požádal o ochranu před věřiteli.

 


General Motors – dvě závaží na krku


Koncern GM tak zjistil, že má na krku další závaží. To první si uvázal sám, když zrušil vyjednávání o odprodeji Opelu rakouské firmě Magna, a to druhé mu zůstalo se Saabem. Pro GM je to příliš těžké závaží, takže otevřeně řekli, že pokud se do konce roku nenajde vhodný investor, zruší značku Saab.

 

Dále čtěte:

 

Saab i přes krizi připravil nový model 9-5

 

 


Záchrana v Číně?


Značka ale ještě není ztracena. Objevil se totiž prý zájemce z Číny, a to konkrétně Beijing Automotive Industry Holding Co. Ten prý chce kompletně celý byznys plán na převzetí, jaký měl Koenigsegg, a to včetně finanční pobídky. Je otázkou, zda něco takového dostane, protože bankéři se bojí vyvedení tohoto ohromného kapitálu do Číny. Možná se tak BAIC s GM nedohodnou.

jč, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz