Zimní pneumatiky

Dojíždění zimních gum v létě se nevyplatí. Zvyšuje riziko nehody!

Dojíždění zimních gum v létě se nevyplatí. Zvyšuje riziko nehody!
Zdroj: Profimedia

Spousta motoristů se chystá v létě nechat na svém voze sadu použitých zimních pneumatik a takzvaně je "dojezdit". Na zimu si pak koupí novou sadu, ty letní nechají celý rok v garáži a na svůj vůz je obují až příští léto. Odborníci ale varují. Zimní pneumatiky při vyšších teplotách fungují špatně, jsou náchylné k defektům a zvyšují spotřebu!

Dojezdit v létě zimní pneumatiky a letní sadu "pošetřit"? Podobně uvažuje spousta motoristů, ale ani změněný styl jízdy uzpůsobený použitým pneumatikám je neochrání před případnými neduhy, kterými trpí staré zimní pneumatiky při vyšších letních teplotách.

"Zimní pneumatika je určena do nízkých teplot a zhoršených podmínek, na suché silnici má horší přilnavost a prodlužuje brzdnou dráhu," varuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

Zatímco průměrná letní pneumatika zastaví vůz na suché vozovce z rychlosti 100 km/h na asi 40 metrech (nezapočítáváme-li reakční dobu řidiče), u zimní pneumatiky je to zhruba o 10 % více. Značně se ale zhoršuje i ovladatelnost při běžné jízdě, auto pocitově "plave" a nereaguje tak pohotově na otočení volantem.

To je důsledek toho, že se stará zimní pneumatika ve vyšších teplotách přehřívá. V extrémním případě může dojít i k její úplné destrukci. Toto riziko hrozí hlavně při vyšší rychlosti při dlouhé cestě na dálnici, kdy se pneumatika odvaluje vysokou rychlostí. Následný defekt může vést k úplné ztrátě kontroly nad vozem a vážné nehodě.

Související obsah

"Zimní pneumatiky mají také vyšší valivý odpor a zvyšují spotřebu paliva," dodává Foltýn z Auto ESA. Je to dáno především konstrukcí pneumatiky a použitou směsí. Posádka vozu ale určitě nebude spokojena ani s vyšším valivým hlukem, což je na delších cestách nepříjemné a unavující.

Zákonná hranice pro hloubku dezénu je sice 1,6 mm, ale nezávislé testy ukazují, že už při hloubce dezénu okolo 2 mm poskytuje pneumatika jen asi 60 – 70 % původních vlastností. Během horkých letních dní se navíc zimní pneumatiky velmi rychle ojíždějí. Značně se prodlužuje brzdná dráha a zhoršuje se ovladatelnost, zejména na mokré vozovce.

Související obsah

To může být kritické především při přívalových letních deštích. V hluboké vodě sice zimní pneumatika funguje velmi dobře, ale za předpokladu, že má dostatečnou hloubku dezénu. Pokud ale dojíždíte staré zimní pneumatiky, jejich dezén už se bude pravděpodobně blížit zákonné minimální hranici a jízda na takových pneumatikách je opravdu riskantní!

I uskladněné letní pneumatiky navíc stárnou a jejich vlastnosti se zhoršují. Po roce v garáži tedy stejně budou fungovat hůře. Proto odborníci doporučují raději přezout na letní pneumatiky a použité zimní vyhodit. O jejich recyklaci se postará každý autoservis nebo pneuservis.

Pokud kupujete ojeté auto, myslete na to, že někteří prodávající nemuseli mít na autě vyhovující pneumatiky. Každé auto má nějaký předepsaný rozměr ráfků kol a pneumatik v technickém průkazu a jiný nesmí být použit. Hlídá to i policie, především pokud se jedná o auto po tzv. tuningu.

vbo, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz