Kouření

Kuřáci, pozor! Vědci odhalili, že kouření způsobuje mutaci DNA

Zdroj: profimedia.cz

Podle nejnovější vědecké studie vedené Národní laboratoří Los Amos v Kalifornii a britským institutem Wellcome Trust Sanger každých 50 vykouřených cigaret způsobuje mutaci DNA jedné plicní buňky.

U lidí, kteří kouří průměrně 20 cigaret denně, tak proběhne 150 mutací v každé plicní buňce ročně. Vědci již dříve uváděli, že kouření způsobuje minimálně 17 druhů rakoviny, nicméně až nyní byli schopní spočítat všechny molekulární škody, které vznikají na DNA.

Vědci porovnávali vzorky rakovinové tkáně lidí, kteří jsou pravidelní kuřáci a těch, kteří uvedli, že nikdy v životě nekouřili. Není novinkou, že cigarety mají špatný dopad na lidské zdraví, nicméně studie poprvé nabízí přesnější obraz toho, kolik škod kouření způsobuje. "Způsob jakým tabák dává vzniknout rakovině, je mnohem komplexnější, než jsme si dosud mysleli," řekl Mike Stratton, ředitel institutu Wellcome Trust Sanger.

Pokud tedy vykouříte jednu krabičku denně, za rok vám v těle vznikne 150 mutací na jednu plicní buňku, skoro 97 na jednu buňku v hrtanu, 39 v hltanu a 23 v dutině ústní. Mutace probíhají v menším měřítku i v játrech a močovém měchýři. Samotná změna DNA není nebezpečná, ale zmutovaná buňka je pak náchylnější na přeměnu v rakovinovou.