Ojeté auto

Nákup ojetého dieselu? Pozor na riziko, vše se může prodražit!

Nákup ojetého dieselu? Pozor na riziko, vše se může prodražit!
auto na diesel | Zdroj: Mediafax

Ojetá auta s naftovým motorem jsou velmi žádaná kvůli vidině nižší spotřeby paliva. Ale kupující si často nedají pozor, kupují neprověřené vozy a často tak naletí podvodníkovi.

Vidina nízké spotřeby turbodieselu se ale může velmi brzy proměnit ve spirálu velmi drahých oprav a potíží. "Nefunkční či rovnou odstraněné filtry pevných částic, poškozené dvouhmotové setrvačníky, špatný celkový technický stav a přetočené tachometry jsou hlavní důvody, proč odmítáme vykoupit tolik vozů s turbodieselem,“ říká k tématu Pavel Foltýn z Auto ESA. „Tato odmítnutá auta pak končí v soukromých inzerátech, kde čekají na neopatrného kupujícího,“ dodává.

Vznětové motory už dávno nejsou ty jednoduché a bytelné stroje, které vydržely jakékoli zacházení, spálily veškeré palivo a nepotřebovaly moc důkladnou údržbu. To možná platilo před dvaceti třiceti lety u naftových Mercedesů, ale dnes je doba jiná.

"Tlak na redukci emisí, nižší spotřebu paliva a zároveň vyšší výkony a kultivovanost stojí za komplikovanou konstrukcí a choulostivou technikou moderních turbodieselů,“ připomíná Foltýn. Lidé si zkrátka zvykli i od aut jezdících na naftu očekávat nadstandardní dynamiku, ale s tím rostou i vysoké náklady na jejich servis a údržbu.

Právě zanedbaná údržba mnohdy stojí za bídným stavem některých turbodieselů nabízených v inzerátech. Moderní naftové motory velice trpí na opožděné výměny oleje, což pak odnášejí turbodmychadla a v konečném důsledku i filtry pevných částic. Ty jsou asi největší hrozbou u neprověřené naftové ojetiny.

"Ceny výměn a oprav nefunkčních filtrů pevných částic u naftových motorů jdou často do několika desítek tisíc korun. U některých specifických vozů a typů motorů mohou stát nové filtry pevných částic i více než sto tisíc korun,“ přibližuje situaci na trhu Pavel Foltýn z Auto ESA.

Související obsah

Vůz s nefunkčním filtrem pevných částic však vůbec neprojde přes emisní a technickou kontrolu. Majiteli pak nezbude nic jiného než nechat vozidlo opravit, což je samozřejmě nesmírně nákladná investice. Spíše se ale stává, že se znovu pokusí takové auto rychle prodat.

Důkladná kontrola kupovaného ojetého auta s turbodieselem je velice složitá a vyžaduje velké zkušenosti, které může poskytnout jen odborný servis, případně specialista na konkrétní model a značku. Turbodiesely jsou také oblíbená služební auta, která najednou ročně velké množství kilometrů. Existuje tak velké riziko, že takový neprověřený vůz bude mít i stočený tachometr.

Kdo má zájem o ojeté auto s turbodieselem, ten by ho neměl kupovat jen tak „na ulici“. Raději by se měl obrátit na certifikovaného prodejce ojetých vozů, který vykupovaná auta důkladně prověřuje nejen po technické, ale i právní stránce. Tím se rizika značně minimalizují. Především je nutné si ale spočítat, jestli se vůbec turbodiesel kvůli svému náročnějšímu a dražšímu servisu vyplatí ve srovnání s jednodušším benzinovým motorem nebo vozem přestavěným na LPG.

TN.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz