Věda

Cizí život z vesmíru na stanici ISS? Na plášti našli bakterie!

Zdroj: NASA

Na kosmonauty čekalo velké překvapení, podle agentury TASS se na ruském segmentu Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) objevila dosud neidentifikovaná bakterie. To by nebylo úplně neobyčejné, bakterie ale byly zvenku ISS, při startu ale na modulu nebyly. To by mohlo znamenat, že se tam uchytily až přímo ve vesmíru.

Vědci na povrchu ISS objevili žijící bakterie, uvádí agentura TASS. Vzorky pořídili kosmonauti během jednoho z výstupů do otevřeného vesmíru a odeslali je na Zemi.

Vzorky podle Shkaplerova pochází z míst, kde se shromažďuje palivový odpad nebo kde je povrch stanice poréznější. "Nyní se ukazuje, že tyto vzorky obsahují bakterie, které na modulu při startu nebyly. To znamená, že se tam dostali až přímo ve vesmíru," uvedl pro TASS Shkaplerov.

Zatím není jasné, odkud bakterie přesně pochází, podle ruských vědců ale nepředstavují nebezpečí. Na povrchu stanice ve vesmírném vakuu musí bakterie čelit ve výšce přes 400 kilometrů nad Zemí ohromným změnám teplot.

Na osvětleném povrchu stanice mohou podle NASA teploty vystoupat nad 90 °C, když je ISS ve stínu Země, klesá teplota až k -128 °C.