Evropský parlament rozhoduje o nových pravidlech povinného ručení, které by platily po celé Evropské unii. Směrnicí, která má upravovat také výši odškodnění, chce EU lépe chránit oběti autonehod.
Přestože evropské silnice jsou považovány za nejbezpečnější na světě, zemřelo na nich v roce 2017 více než 25 tisíc lidí. Dalších 135 tisíc se vážně zranilo. Kvůli tomu Evropská komise navrhla směrnici, která má lépe ochránit oběti nehod. O návrhu ve středu hlasuje Europarlament.
Nová norma by měla zaručit spravedlivější odškodnění obětí, odradit provoz nepojištěných aut a zajistit jednotné podmínky pojištění ve všech členských zemích. Nepojištěná jsou podle důvodové zprávy zhruba 3 procenta aut v EU, směrnice proto zavádí i přeshraniční kontroly, při kterých budou využity moderní technologie.
Legislativa stanoví minimální úroveň pojistného krytí, která by měla být stejná pro všechny občany EU. V případě újmy na zdraví budou mít oběti nárok na odškodné minimálně 6 070 000 eur (což je asi 156 milionů korun) souhrnně pro všechny poškozené, nebo 1 220 000 eur (více než 30 milionů korun) pro poškozené jednotlivě.
Členské země budou moci při implementaci pravidel do svých zákonů stanovit i vyšší minimální úroveň pojistného krytí. Pokud dojde k poškození majetku, dostane poškozená strana znovu nejméně 1 220 000 eur - bez ohledu na počet obětí.
V případě, že by viník nehody nebyl schopen částku uhradit, by odpovědnost přešla na stát. Odškodné by pak oběti dostaly do šesti měsíců od nehody. Pojišťovny by také nově měly poskytovat stejné benefity i lidem, kteří se přistěhují do jiné země EU. V minulosti se stávalo, že přestože řidič jezdil bez nehod, po stěhování o všechny výhody přišel.
Nová pravidla by se měla týkat všech motorových vozidel s výjimkou elektronických kol či koloběžek a vozítek segway. Podle zprávy Europarlamentu způsobují totiž menší škody na majetku i méně nehod, při nichž se někdo zraní.
"Vytvořili jsme legislativu, která zajistí, že každý dostane po nehodě odškodné i v případě, že pojišťovna zkrachuje, a zároveň můžeme lépe zakročit proti nepojištěným vozidlům. Soukromí občanů zůstane zachováno, data se vymažou, pokud se ukáže, že je auto pojištěné," uvedla europoslankyně Dita Charanzová (za ANO), která je zpravodajkou návrhu.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz